15 april 2017 – Column Hans Huibers, voorzitter van de Westfriese Bedrijvengroep
We zitten midden in de kabinetsformatie. Een belangrijke periode als het gaat om de vraag waar het de eerstkomende jaren naar toe gaat in ons land. Omgeven met veel geheimzinnigheid. Niemand weet wat er precies besproken wordt en na afloop blinken de onderhandelaars uit door geen enkel inhoudelijk antwoord te geven op welke vraag dan ook. Het motorblok: VVD, CDA, D66; Groen Rechts met Jesse Klaver van Groen Links erbij of wie weet straks alsnog de Christen Unie of zelfs nog de PvdA in beeld. Wie het weet, mag het zeggen.
Afgelopen donderdag mocht ik in de Tweede Kamer, als voorzitter van de Westfriese Bedrijven Groep, samen met vertegenwoordigers van heel verschillende partners, aan de onderhandelende partijen een brief over Westfriesland aanbieden. Een visie op de toekomst van onze regio. Over de A23, ja u hoort het goed, na de N23 de A23!, over het doortrekken van de Noord Zuid lijn van Amsterdam naar Hoorn, over woningbouw, over toerisme.
Zijn er dan geen belangrijker onderwerpen in Den Haag als de toekomst van Westfriesland, hoor ik u denken. Natuurlijk! Sterker nog, het woord Westfriesland zal waarschijnlijk niet in het Regeerakkoord staan. Eigenlijk staat er bijna nooit een regio met naam en toenaam genoemd. Groningen zal er in staan, vanwege het aardgas en de aardbevingen. Jaren terug stond de Hedwigepolder in Zeeland in het Regeerakkoord. De Hedwigepolder, voor de rest van Nederland totaal onbekend, maar zonder een akkoord over de Hedwigepolder kwam er helemaal geen kabinet omdat enkele Kamerleden dwars lagen. Daarom stond de Hedwigepolder in het Regeerakkoord.
Nee, met naam en toenaam zal Westfriesland niet in het uiteindelijke akkoord staan. Sterker nog, er is een krachtig gemeenschappelijk geluid in onze regio. De 7 gemeenten in het Pact van Westfriesland, het gemeenschappelijke bedrijfsleven, verenigd in de Westfriese Bedrijven Groep, de krachtige samenwerking met tal van partners in het onderwijs, de zorg en op de arbeidsmarkt. Geen reden om je in Den Haag zorgen te maken.
En toch, toch gaat het daar in Den Haag ook nadrukkelijk over ons. De stad Amsterdam, de Metropoolregio Amsterdam, kan zijn problemen niet meer aan en barst uit zijn voegen. Amsterdam kan de opgave om woningen te bouwen niet realiseren. Amsterdam kan zijn toeristenstroom niet meer opvangen. Al die uitdagingen zijn wel degelijk onderwerp van gesprek. Dan gaat het namelijk over de economische ontwikkeling van ons land als geheel!
Laat nu juist Westfriesland een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van al deze uitdagingen. Daarvoor zijn wel een paar randvoorwaarden belangrijk. En goede bereikbaar over weg en openbaar vervoer, voldoende woningbouw, een adequaat onderwijsaanbod. Dat hebben we allemaal beschreven in die brief die we deze week in Den Haag hebben achtergelaten.
Ik ga dus heel goed lezen wat er in het uiteindelijke akkoord zal staan. Hopen dat er, tussen de regels door, ook over Westfriesland wordt geschreven. Ik wed dat het in Den Haag ook over de toekomst van onze regio gaat!