HOORN – Laden is lossen in de binnenstad van Hoorn is niet altijd even makkelijk voor leveranciers. Ondernemer Frank Botman van Botman Sound & Vision in de binnenstad van Hoorn doet zijn beklag over een onterechte parkeerboete voor laden en lossen voor zijn winkel. “Asociale parkeercontrole kost de Hoornse ondernemers duizenden euro’s en klanten!”
“Laatst hadden we onze bus in een parkeervak neergezet. De jongens lopen naar binnen met een doos en komen weer buiten en zien dat een handhaver weer een bon staat uit te schrijven,” onderstreept Botman zijn ergenis tegen NH Nieuws.
Hoewel er in de binnenstad van Hoorn diverse laad en losplekken zijn, zijn deze niet altijd beschikbaar. Of er staat een andere ondernemer te lossen of een bezoeker aan de stad staat er geparkeerd. Indien het busje voor het snel laden en lossen dan in een parkeervak gaat staan, blijkt dat geen vrijstelling te zijn voor parkeerboetes.
‘Asociale parkeercontrole’
Eerder deze maand reageerde Botman op zijn facebookpagina op een net ontvangen parkeerboete; “Fijne sociale parkeer politie van Hoorn! NIET DUS! Laad en los plaats is bezet, dus laden we voor de winkel. Parkeer politie slingert ons gewoon weer op de bon terwijl we aan het laden zijn! Nee, even de winkel binnenlopen om te vragen wanneer we klaar zijn? Nee daar doen ze niet aan!”
Botman hoopte nog met argumenten de ambtenaar te kunnen overtuigen. “Parkeerbon terug trekken? Nee, dat kan niet! Asociale parkeercontrole kost de Hoornse ondernemers duizenden euro’s en klanten! O ja, de parkeer politie ambtenaar adviseerde om voortaan de deuren van onze bus open te laten staan! Hoe snugger kan je zijn? Idioot!”
Reactie Wethouder Bashara
Op facebookforum Westfries/Hoorns Open Discussie Platform plaatste gemeente woordvoerder Marieke van Leeuwen een reactie uit naam van wethouder Samir Bashara.
“Laat het duidelijk zijn: het voorval met Botman is niet zoals wij het willen. Onze handhaving is gericht op naleving, niet op het schrijven van boetes. Het doel is dat we het met elkaar leuk houden in Hoorn. Maar het blijft mensenwerk. Wij nemen contact op met de ondernemer en zorgen ervoor dat dit rechtgezet wordt.
De oproep om een uitzondering voor winkeliers te maken, is lastig. Zoals gezegd, onze handhaving is gericht op naleving van de regels, niet op het uitdelen van boetes. Dat geldt voor iedereen, zonder uitzonderingen voor specifieke groepen. Wij mogen van ondernemers, inwoners en bezoekers verwachten dat zij zich aan de regels houden. Je mag van ons verwachten dat wij op een redelijke manier handhaven en dat er dus ook ruimte is voor begrip.
Niemand hoeft in Hoorn onterecht een boete te betalen. Vind je dat je onterecht een boete hebt gekregen, dan kun je bezwaar maken. Heb je gelijk, dan zetten wij onze fout recht.”
‘Niet een voorbeeld van hoe we het willen’
Maar of de gemeente gaat ingrijpen in de werkwijze van de handhavers is nog onduidelijk. “Dit is niet een voorbeeld van hoe we het willen. We nemen dit soort signalen serieus en bespreken die ook met het team. Onze mensen, en de mensen die wij inhuren speciaal voor parkeercontroles, zijn niet feilloos. In de praktijk gebeurt er wel eens iets dat niet past bij hoe wij het willen. Je mag verwachten dat we daar ook wat mee doen, en dat gebeurt ook. Toch vind ik het ook belangrijk om dit mee te geven: niet elk verhaal dat je leest klopt ook. Meer dan eens blijkt bij navraag dat onze mensen echt heel redelijk gehandeld hebben”, vulde de woordvoerder de discussie aan.
“Niemand is blij met een boete, maar het is toch zelden onterecht en onredelijk. In de regel gaat het goed. Dat is niet vermeldenswaardig, want dat mag je ook van ons verwachten. Hoe dan ook nemen wij ieder signaal en iedere klacht serieus en grijpen wij deze aan om onze dienstverlening waar nodig te verbeteren. Zoals gezegd, uiteindelijk gaat het er om dat we het in Hoorn een beetje leuk houden met elkaar.”
De reactie op het discussieforum lopen uiteen van zakkenvullers tot flinke verwensingen aan de handhavers. Een oplossing voor dit probleem zal niet makkelijk zijn. Zeker in een stad waar het parkeren beperkt is en de straten smal zijn voor passerend verkeer.