HEM – Dinsdagavond stuurde Björn Kuipers alle bezoekers van Koppie Doen naar huis. Maar eerst vertelde de Nederlandse top scheidsrechter en supermarktondernemer over ‘ondernemen is topsport’.
Ruim 140 ondernemers verzamelden zich op het sportcomplex bij sc De valken in Hem voor een avondje ‘Koppie Doen’. Het netwerkevent van Ondernemers Club Westfriesland, Westfriese Bedrijven Groep en Rabobank Westfriesland beleefde dinsdag alweer haar zesde editie. De beide onderdelen, presentatie van Bjorn Kuipers en interactie met Men of the Match paste goed binnen het thema ‘Ondernemen is topsport’.
Supermarktondernemer
Bjorn Kuipers was tot januari 2015 samen met zijn ouders ondernemer van drie C1000 supermarkten in de buurt van Oldenzaal. Verantwoordelijk voor 200 personeelsleden en meerdere jaren de beste C1000 van Nederland weet hij hoe succesvol te ondernemen. “Gemiddeld behaalt een supermarkt in Nederland circa 2,5% rendement, wij behalen 6%,” aldus Kuipers. Per 31 mei wordt de overgebleven eigen supermarkt een Jumbo vestiging en gaat hij de strijd aan tegen zijn oude vestigingen die een Albert Heijn zijn geworden.
Top scheidsrechter
Kuipers weet het publiek te boeien met een inkijkje in zijn scheidsrechters bestaan. Druk, snel belangrijke beslissingen nemen en veel van huis. Kuipers: “Mijn dochtertje wordt binnenkort 10 jaar. Van deze verjaardagen heb ik er vier meegemaakt. Maar ik heb beloofd dit jaar samen haar tiende verjaardag te vieren.”
Met diverse fragmenten laat hij spelsituaties zien met geluid van zijn assistenten via de oortjes bij de beelden. “Penalty, Penalty, hij is er binnen! Penalty!” Een goed team is een wezenlijk onderdeel van elk succes. Weet wie de keyplayers zijn. De haantjes op het veld, maar ook als ondernemer onder je werknemers en klanten.
Men of the Match
Michiel Martens van Men of the Match verzorgde het tweede deel van het programma. Alle stoelen aan de kant brengt ruimte voor interactie met de andere aanwezigen. Hoe belangrijk is balans, samenwerken en doelen voor een ondernemer? Door de diverse oefeningen in combinatie met een kort gesprek met een aanwezige ondernemer kon men dit aan den lijve (letterlijk) ondervinden. De oefening werd afgesloten met een opdracht met een tennisbal. Doelen in je gedachte zichtbaar maken leidt tot daadwerkelijke betere prestaties bleek.
Op het eind was er ondanks een iets later gestart programma nog ruimte voor een het netwerken. Bijpraten met bekende of natuurlijk nieuwe contacten opdoen. Een beproeft concept wat in november 2015 haar volgende editie zal gaan krijgen.
De video van deze avond en interviews na afloop worden vrijdagmiddag aan dit artikel toegevoegd.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1104703752879828.1073741840.684706434879564