NEDERLAND – Consumenten geven weer meer uit aan kleding, meubels en huishoudelijke apparaten. De cijfers van het CBS zijn duidelijk: in augustus bereikten we de grootste groei van de consumptie in bijna 4 jaar tijd. Consumenten hebben 1,5 procent meer besteed aan goederen en diensten dan in dezelfde maand in 2013. Sinds mei van dit jaar liggen de bestedingen van huishoudens op of net iets boven het niveau van een jaar eerder meldt de ING.
Groei in non-food
“De gestegen consumentenbestedingen zijn een opsteker voor de detailhandel en voor de Nederlandse economie”, zegt Senne Janssen van het ING Economisch Bureau. “Maar de consumptie komt wel van een laag niveau. Vooral de bestedingen aan kleding, elektronica en meubels zijn gegroeid, de zogenaamde non-food. Dat is belangrijk, want de sector heeft het de afgelopen jaren heel moeilijk gehad.”
Opleving bestedingen
Onder winkeliers heerst nog geen juichstemming, reageert Suzanne van de Graaf van Detailhandel Nederland. “We noteren een kleine plus, maar de vlag gaat niet uit. We zijn nog lang niet terug op het oude niveau.” De opleving is in bepaalde branches beter merkbaar dan in andere, stelt Van de Graaf. Consumenten geven vooral meer uit aan duurzame goederen. Een goede verklaring is volgens haar niet direct te geven. “Je kunt er nooit helemaal de vinger op leggen waarom mensen iets gaan kopen. Maar ik denk niet dat dit een incidentele piek is. De werkgelegenheid trekt aan. Mensen hebben meer zekerheid over het behoud van hun werk, of ze hebben weer een nieuwe baan gevonden.”
Warm dan weg uit winkels
Een nuance is op z’n plaats, vindt Dirk Mulder, sectormanager food & retail van ING. “Ik hoor steevast van ondernemers dat de cijfers van september dramatisch waren. Dat heeft ook te maken met het weer. September had een paar zeer warme dagen. Dan komt de consument minder in de winkel. De hele plus van de voorgaande maanden is in september weer verdwenen.” Volgens Mulder is de detailhandel de klap nog lang niet te boven.
Groei
ING verwacht een groei van de Nederlandse economie dit jaar, en in 2015. Janssen: “In 2014 zorgt vooral de uitvoer voor een plus. Volgend jaar gaat de tweede motor harder meedraaien; dan zal ook de consument zijn steentje gaan bijdragen aan de groei. Aan het huidige cijfer voor de consumentenbestedingen zie je dat dit al in gang is gezet.”