Startende ondernemer Melissa Naber gaat voor Westfrieslandinbedrijf.nl haar ervaring als startende ondernemer en haar voortgang met crowdfunding bloggen.
3 juni 2014 – Blog: Gek op filmpjes maken
Mijn crowdfunding is af!
Of nou ja, af, ik ben klaar om live te gaan en mijn campagne te starten.
Wat een werk was de voorbereiding zeg! En dan moet ik nog beginnen. Maar ja, voorbereiding is in dit geval ècht het halve werk.
En gelukkig, voor zo’n planmatige controlfreak zoals ik, was een projectplan voor ‘how to crowdfund’ zo gemaakt.
Wat staat daar dan allemaal in?
Ten eerste moet je goed gaan kijken naar de inhoud, waar ga je voor funden? En belangrijker, waarom is dat interessant voor een potentiële donateur?
In mijn geval wilde ik echt inspelen op de toegevoegde waarde van mijn diensten. Het is leuk dat ik een bedrijf wil beginnen, maar het wordt pas interessant als de doelgroep zich ook kan identificeren met het product. Neem dus even goed de tijd voor het verhaal er achter, je wilt mensen immers betrokken maken bij je project.
Dit vormde voor mij een belangrijke basis bij de keuze van het soort crowdfunding en het platform.
Het aanbod van mijn bedrijf bestaat uit creatieve workshops en trainingen op het gebied van activiteiten waarmee ik de competenties van mijn klanten versterk, Selfempowerment noem ik dat. Dit kan persoonlijk of professioneel gebied.
Een van mijn diensten waarin dit heel goed naar voren komt is de cursus The Social Jam. Dit is een unieke hiphop cursus voor kinderen waarin ik de ontwikkeling van hun sociale vaardigheden en zelfontplooiing stimuleer.
Als ik de kosten voor The Social Jam kan dekken en de materialen kan aanschaffen, kan ik feitelijk mijn bedrijf starten. Ik heb immers geen dure overhead kosten want ik werk op de locatie van de klant, bijvoorbeeld een school of een bso. Ook heb ik geen personeel. Dit vormde voor mij een belangrijke basis bij de keuze van het soort crowdfunding en het platform.
Er zijn vele mogelijkheden, een bezoekje langs Google levert al heel veel op. Zo is http://www.douwenkoren.nl/crowdfunding-in-nederland/ een handig hulpmiddel. Kies een platform dat bij jouw bedrijf en product past.
Zelf ben ik gegaan voor www.voordekunst.nl omdat dit specifiek gericht is op kunst en cultuur en de crowdfunding echt als project aanpakt. Ook zocht ik een platform met een lage instapprijs en waarbij de donaties een gift waren en geen lening.
Vervolgens is het zaak om te bedenken wie je doelgroep is, hoeveel geld je op wilt halen, wat je hun te bieden hebt als tegenprestatie en hoe je de campagne onder de aandacht kunt brengen. Het lijkt een beetje op een acquisitie plan. Je kunt dit zo ambitieus aanpakken als je zelf wilt maar bedenk wel dat als je een startende ondernemer bent dat je dan een stuk minder bereik hebt dan wanneer je al gevestigd bent.
Wat hier goed bij helpt is een filmpje. Ik ben gek op filmpjes maken maar iedere keer lijk ik weer te vergeten hoeveel werk het monteren ook al weer is. Gelukkig mocht ik rekenen op een lieve partner die met professionele camera alles opnam en lieve vrienden die kwamen figureren. Tip: schakel sowieso je vrienden in als je gaat crowdfunden! Je kunt alle hulp gebruiken, of het nou voor beeld, tegenprestaties ter beschikking stellen of helpen met de promotie is, het is even een fulltime job.
Gelukkig is het tot nu toe allemaal hartstikke leuk, dus zo is het ’t harde werken nu al waard!
PS, jij draagt toch ook een steentje bij aan de realisatie van The Social Jam?