12 april 2014 – Column van Otto: Waarde
Zeg ondernemer, vraag jij wel wat je waard bent of vraag je je áf wat je waard bent?
Is het ondernemers-eigen of mens-eigen dat we moeite hebben met het vragen van geld voor onze inzet?
Na een lezing van de Duitse professor Niels Brabandt over het ontslaan van je klanten, over prijsstelling en over upselling kwam er een levendige discussie op gang. Ik zat dit weekend namelijk tussen 50 internationale sprekers op een sprekers-conferentie in Antwerpen en daar werd pijnlijk duidelijk hoe verschillend iedereen over zijn of haar waarde denkt.
“Dat is een gemiddeld maandsalaris”
Wat mag een spreker kosten?
Onze opdrachtgevers schrikken nogal eens van de gage. (“Dat is een gemiddeld maandsalaris”) maar Niels rekende glashard voor hoeveel we daar eigenlijk van overhouden. En vooral; wat onze meerwaarde is als onze goede adviezen worden opgevolgd.
Eergister gaf een spreker die bij me was voor coaching, aan, dat hij vol vuur over zijn vakgebied kon spreken, maar zodra het over geld ging, hij ineen kroop. Laat staan dat hij zich op z’n Amerikaans zou wagen aan een speciale aanbieding!
Mijn gevoel zegt me dat als jouw kwaliteit in orde is, je mag staan voor je prijs. Meld het zonder aarzelen, meld het eenduidig en meld het krachtig! Ik heb intussen de adviezen van Niels ter harte genomen en mijn tarief iets bijgesteld. En inderdaad; níet naar beneden!
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/144617408″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_artwork=true” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]