• Home
  • Zakelijk
    • alkmaarinbedrijf
    • noordkopinbedrijf
    • waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Nieuws
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Verdieping
    • Columns
    • Starter vd Week
    • Radio
  • Agenda
  • Regio vacatures
  • Contact
ZakelijkNHN
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
ZakelijkNHN
No Result
View All Result

Column van Otto: Vooruitgang

redactie Door redactie
23 december 2013
in Westfriesland
0
Column van Otto: Vooruitgang

Wekelijkse Colum van Sjaak Grosthuizen

0
SHARES
2
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

ottowijnenZaterdag 21 december 2013 – Column van Otto: Vooruitgang

Sommige dingen zijn toch wel ff waanzinnig geregeld in Nederland. Neem nou de RDW. Vandaag kreeg ik een herinnering in de bus om de schorsing van een voertuig te verlengen. Je kunt er over discussiëren of dit wel of geen verkapte geldklopperij is, maar de eenvoud waarmee het tegenwoordig kan.

Vroeger moest ik met identiteitsbewijs en kenteken naar het postkantoor, auto parkeren, parkeerkaartje kopen, in de rij staan, schorsing verlengen, afrekenen, naar de auto lopen, naar huis rijden. Alles bij elkaar was ik daar toch al snel een uurtje mee bezig.

ADVERTISEMENT

Nu surf ik naar de RDW site, ik geef aan dat ik wil verlengen, ik log in met mijn DigiD, klikerdeklik, hopla naar iDeal, 11 euro afrekenen en klaar! 4 minuten werk en geen centje pijn!

Dat is toch fantastisch? In mijn fakespeech herhaal ik het telkens opnieuw; de ontwikkelingen gaan razend snel! Net was ik nog even bij een grote kantoorartikelenleverancier waar ze veel nietjes verkopen en daar stond ie; in het rek; een 3D printer! Voor 900 euro koop je tegenwoordig een apparaat waarmee je thuis elk voorwerp van knetterhard kunststof kunt printen! Er lag een voorbeeld bij van een ding met vijf tandwielen; en het liep als een naaimachine! Ongelofelijk toch?

deze week heb ik er in gezeten, mijn ultieme droom

En dan: de klap op de vuurpijl: deze week heb ik er in gezeten, mijn ultieme droom. Glanzend wit, de kleur waarin ik hem het liefste zou hebben. Handgrepen die alleen naar buitenkomen als je wil instappen, leren interieur en een dashboard in de vorm van een uit de hand gelopen iPad. De trotse eigenaar gooide mijn tas in de ‘frunk’ – de ‘voorbak’ op de plek waar bij ouderwetse auto’s de motor zit – liet ons plaatsnemen op de comfortabele stoelen en drukte het pedaal even in: ik geloof niet dat ik ooit eerder zó in mijn stoel gedrukt ben! En dat op – de kenners hadden het al door – elektriciteit. De Tesla Model S, wow! Wat een auto!

Omhoog, stilstand, naar beneden, stilstand, omhoog, stilstand

Meer dan honderd jaar geleden bedacht iemand een motor waarbij meerdere zuigers in cilinders op-en-neer gingen. Omhoog, stilstand, naar beneden, stilstand, omhoog, stilstand . Verticale beweging die ergens anders in een draaiende beweging werd – en wordt – omgezet. En om die onlogische beweging wordt gevoed uit olie. Die we ergens ver hier vandaan,  uit de aarde pompen, in schepen de oceaan overzeulen, raffineren, met grote vrachtauto’s naar tankstations brengen en dan in onze auto’s gieten. En vervolgens verbranden. Het fijnstof dat daarbij vrijkomt verziekt onze longen en we storen ons vaak aan de herrie.

Toch bizar dat dit meer dan honderd jaar de beste oplossing voor onze mobiliteit is gebleven? Terwijl we op zoveel andere gebieden zulke enorme veranderingen hebben gezien!

En ja; die productie van die accu’s is ook niet smetteloos. En ja; om die accu’s te voeden moet je nog steeds kolen verstoken. Tuurlijk; maar geef het is wat tijd! Laat het zich ontwikkelen! Donder je ondertussen je dak vol met zonnepanelen, moet je eens op letten hoe schoon je dán kan rijden.

Ik weet wel wat ik aan de kerstman vraag dit jaar!

Na een kort ritje door Arnhem moesten we helaas weer uitstappen. De prachtige  gelijnde bolide sloot als een kluis en de handgrepen verdwenen in de strakke carroserie. De trotse eigenaar koppelde de stroomkabel weer aan. Niet per sé nodig om thuis te komen, maar dan kon hij gratis parkeren. Man, ik zie alleen maar voordelen! Ik weet wel wat ik aan de kerstman vraag dit jaar!

Fijne kerst!

Otto

[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/126150217″ params=”color=ff6600&auto_play=false&show_artwork=true” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]

 

Tags: ColumnOndernemenOtto WijnenTeslaWestfriesland
Previous Post

Uitzending 21 december 2013: Westfriese Ondernemersgala, stijging marktkosten en fiscale tips

Next Post

Dezelfde koopzondagen voor bedrijventerreinen in Hoorn

Next Post
Dezelfde koopzondagen voor bedrijventerreinen in Hoorn

Dezelfde koopzondagen voor bedrijventerreinen in Hoorn

Recente berichten

  • Geriant viert 25-jarig bestaan met focus op toekomst van dementiezorg
  • Dit zijn de 30 genomineerden voor Beste Onderneming van Noord-Holland 2025
  • Van bakfiets tot Europese bloemenspecialist: de nieuwe generatie Jong neemt het roer over
  • Gratis met de bus voor automobilisten in Noord-Holland-Noord; ‘alternatief uitproberen’
  • Kraakman BV breidt dealernetwerk uit na faillissement GroeNoord
[INSERT_ELEMENTOR id="231479"]
  • Home
  • Nieuws
  • Zakelijk
  • Verdieping
  • Contact

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.