SED GEMEENTEN – De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Stede Broec, Enkhuizen en Drechterland hebben alle drie nieuwe beleidsregels voor de toepassing van de Wet Bibob vastgesteld. Sinds 2019 past de gemeente consequent de Bibob-toets toe bij aanvragen voor Alcoholwetvergunningen. Vanaf nu wordt de Bibob-toets ook bij vastgoedtransacties toegepast. Hiermee willen de colleges drempels opwerpen tegen ondermijnende criminaliteit.
De Wet Bibob staat voor Wet Bevordering Integriteitsbeoordeling. Het is een bestuursrechtelijk instrument om personen en/of bedrijven, waarmee de gemeente het voornemen heeft om zaken te doen, te screenen op hun integriteit. De Wet Bibob kan toegepast worden op verschillende beleidsterreinen. Het heeft als doel om misbruik van vergunningen, subsidies of vastgoedovereenkomsten te voorkomen.
Herkomst geld
In een Bibob-toets wordt onderzocht wat de herkomst is van het geld dat door de personen en/of bedrijven wordt gebruikt voor hun investering. Als blijkt dat de aanvrager of partij betrokken is bij criminele activiteiten of dat er niet te achterhalen valt waar het geld vandaan komt, kan de gemeente besluiten om een aanvraag niet te verlenen of af te zien van het aangaan van een vastgoed- en grondtransactie.
Voorkomen faciliteren criminele organisaties
De gemeente krijgt steeds vaker te maken met ondermijnende criminaliteit. Dit is een vorm van misdaad waarbij criminelen gebruik maken van legale structuren – zoals vergunningen, vastgoedtransacties, subsidies en overheidsopdrachten – om criminele activiteiten uit te voeren. Met de Wet Bibob kunnen gemeenten voorkomen dat zij (in)direct criminele organisaties faciliteren.