HOORN – Deze week werd bekend dat Hoorn tweede is geworden bij de Nationale Citymarketing Trofee 2019 in de categorie steden tot 100.000 inwoners. Hoorn moest de eerste plaats laten aan Bergen op Zoom. De nominatie van Hoorn vermeld in een persbericht verzonden namens citymarketeer Stefan Kraft van Ermel maakte veel los.
De Hoornse wethouder Ben Tap deelt in een brief aan de raad mede wat de jury van de citymarketing van Hoorn vond.
Juryrapport Nationale Citymarketing Trofee 2019
Hoorn ligt in West-Friesland in het noorden van de provincie Noord-Holland. De stad heeft een rijke geschiedenis die nog altijd zichtbaar is in de stad. In Hoorn treft men meer dan 350 rijksmonumenten aan. Tegelijkertijd ervaart men dat lang niet iedereen weet wat de stad te bieden heeft. Hoorn ligt op 40 kilometer van Amsterdam, maar in de perceptie lijkt de stad vaak verder te liggen. In het voorjaar van 2017 werd Hoorn Marketing opgericht om met nieuw elan de stad op de kaart te zetten. De citymarketingorganisatie maakt daarbij dankbaar gebruik van de rijke geschiedenis. Eén van de thema’s is de Gouden Eeuw. De stad was zeer welvarend tijdens de Gouden Eeuw door de strategische ligging aan het water. Nog altijd is de geschiedenis zichtbaar in de monumentale gebouwen, pakhuizen, de historische gevels en het straatbeeld. Ook de historie van de Vereenigde Oostindische Compagnie (VOC) wordt gebruikt in de citymarketing. Tegelijkertijd wordt ook geprobeerd dat verleden van Hoorn te verbinden met het hedendaagse aanbod (zoals shoppen, recreatie, water, culinair aanbod etc.). Met aanstekelijk enthousiasme is Hoorn Marketing aan de slag gegaan en de ambities zijn groot. De jury is van mening dat Hoorn in relatief kort tijdsbestek een flinke stap in de goede richting heeft gezet, met relatief beperkte financiële middelen. De jury is benieuwd naar de volgende stap die de citymarketing gaat zetten.
Complimenten
“Natuurlijk hadden wij graag willen winnen, maar de nominatie en het juryrapport dragen hoe dan ook bij aan het positieve beeld van onze stad. De keuze om Hoorn als ‘Stad van de Gouden Eeuw’ te profileren valt op en slaat aan. De jury ziet ook dat er in relatief korte tijd en met relatief weinig geld veel is gebeurd. Dat is een compliment aan alle partijen en vooral ook aan Hoorn Marketing.” Tap ziet hierin een aanmoediging om de volgende stap te zetten in de verdere ontwikkeling en professionalisering van de marketing van Hoorn.
Eind dit jaar zal de raad naar aanleiding van een evaluatie van Hoorn Marketing verder in gesprek gaan over de volgende stap in de marketing van Hoorn. “Hierbij betrekken wij ook de ontwikkelingen rond DMO Holland boven Amsterdam en de beoogde toeristische samenwerking In Westfriesland.