HOORN – Met een stijging van maar liefst 41 plekken is Hoorn uitgeroepen tot de derde MKB-Vriendelijkste gemeente van Noord Holland. De nummer 1 in Noord-Holland is de gemeente Alkmaar geworden. Wij brachten dit nieuws ook al vorige week, maar nu met een inhoudelijke reactie van Hoorn.
Landelijk gezien is Hoorn een van de succesvolle binnenkomers. Na afwezigheid in de top 100 in de afgelopen jaren komt Hoorn nu binnen op plek 50. Rijssen-Holten werd vandaag voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot de MKB-Vriendelijkste gemeente van Nederland. Hieronder de uitgebreide reactie van wethouder Ben Tap, na aanleiding van onze vragen over dit onderzoek.
‘Verbetering was nodig’
“Een derde plek is een prachtig resultaat. In het vorige onderzoek uit 2016 scoorde Gemeente Hoorn net aan voldoende. Dat gaf aan dat er verbetering nodig was. Het signaal van de ondernemers hebben we ons aangetrokken en hebben de afgelopen jaren gewerkt aan de verbeterpunten. De stijging van maar liefst 41 plekken is een ontzettend goed resultaat hiervan. Op basis van de vorige resultaten was er geen plek in de landelijke top 100 voor ons. Dit jaar komen we binnen op plek 50. Ook dat is een geweldige prestatie.”
“Dit jaar komen we binnen op plek 50, een geweldige prestatie”
“We willen nog meer bereiken met en voor onze ondernemers. Hoorn is een stad waar we ondernemers actief uit nodigen, ruimte geven en stimuleren, zo zorgen we ervoor dat je hier graag onderneemt. Een voorbeeld hiervan is het ondernemersontbijt. Met dit initiatief verbinden we ondernemers met elkaar en willen we ons beleid verbeteren. Ook is Hoorn een stad waarin je je als ondernemer verder kunt ontwikkelen. Het is fijn om te horen dat zij dat waarderen.”
Positieve beoordeling
“De ondernemers beoordelen ons positief op onze deskundigheid en betrouwbaarheid. Dat is een van de grootste complimenten die je als gemeente kan krijgen. Ook scoren we goed op communicatie-aspecten, zoals digitale en telefonische bereikbaarheid. Uit de resultaten van het vorige onderzoek bleek proactiever met ondernemers konden communiceren. We hebben, regelmatig met het hele college, veel Hoornse bedrijven bezocht en hebben het accountmanagement geïntensiveerd en verbeterd. De positieve beoordeling is dan ook een compliment naar onze accountmanagers die rechtstreeks te benaderen zijn. We zijn trots op de waardering die de ondernemers hebben voor ons ondernemersklimaat. Maar we zijn vooral trots op onze lokale ondernemers. Zij hebben hart voor de stad, werken hard, innoveren en zien kansen. Daar willen we er meer van.”\
“We hebben het accountmanagement geïntensiveerd en verbeterd”
“Een plek in de top 3 is mooie prestatie, maar we blijven verbeteren en innoveren. Ondernemers geven aan dat het proces van vergunningverlening een belangrijk aandachtspunt is in gemeente Hoorn. We scoren voldoende, maar nemen de feedback ten harte. Daarnaast geven ondernemers aan dat we als gemeente meer kunnen aanbesteden bij hen. We vinden het belangrijk om zoveel mogelijk samen te werken met Hoornse bedrijven. Een sterke economie is namelijk de motor van de stad. Als het aanbod past en de mogelijkheid is er, hebben we zeker oog voor onze lokale ondernemers. Maar we hebben ook gewoon te maken met de aanbestedingsregels. Kortom, er zijn verbeterpunten om ondernemers nog sneller en beter van dienst te kunnen zijn. En ook dit keer nemen we de signalen serieus. We kijken uit naar de verdere, vruchtbare samenwerking met onze lokale ondernemers.”