WOGNUM – Na de primeur met de twee elektrische bakwagens voor supermarktbevoorrading van Albert Heijn vorig jaar, zet transportbedrijf Simon Loos weer een nieuwe stap in duurzame bevoorrading. Vanaf vorige week vrijdag testen zij in samenwerking met Albert Heijn, DAF Trucks, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO het rijden met elektrische trucks-met-trailers in steden. Als onderdeel van de praktijktest worden niet alleen volledig elektrische trucks ingezet maar ook plug-in-hybride trucks. Een Europese primeur volgens het bedrijf.
In 2014 ondertekende Albert Heijn de Green Deal Zero Emissie, waarin verladers, vervoerders, constructeurs en overheden met elkaar onderzoeken hoe binnensteden in de toekomst zoveel mogelijk emissievrij kunnen worden bevoorraad. De test die vandaag met de partners AH, DAF, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO start, is een belangrijke stap om inzicht te krijgen hoe de transitie naar emissievrij vorm kan worden gegeven. De pilot wordt uitgevoerd met de subsidieregeling Demonstratie Klimaattechnologieën en -Innovaties in Transport van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
De partners willen hiermee vaststellen aan welke functionele en operationele eisen ze moeten voldoen om in de nabije toekomst supermarkten in binnensteden emissievrij te bevoorraden. Directeur Generaal Mobiliteit Mark Frequin van Milieu en Infrastructuur en Cees van Vliet, directeur winkelorganisatie en distributie van Albert Heijn, verrichtten samen met alle partners de openingshandeling voor deze test. Het project loopt minimaal twee jaar.
Type vrachtauto’s
Er worden drie batterij-elektrische (DAF CF Electric) en twee plug-in-hybride truck-trailer combinaties (DAF CF Hybrid) getest, en een bijbehorende snellaadinfrastructuur geleverd door VDL Groep. Daarnaast heeft VDL ook de elektrische aandrijflijn van de DAF’s ontwikkeld en gebouwd. Het doel is om zoveel mogelijk relevante technische, operationele, financiële en organisatorische aspecten voor emissievrije bevoorrading van supermarkten te testen. Op basis van analyses door TNO zal hiermee worden vastgesteld aan welke functionele en operationele vereisten de middelen en organisatie moeten voldoen om in de nabije toekomst supermarkten in binnensteden emissievrij te gaan bevoorraden.
Oplossingen emissievrij zwaar goederenvervoer
Ondanks dat er nog nauwelijks emissievrije oplossingen voor het zware goederenvervoer beschikbaar zijn, en de ontwikkeling nog pril en de actieradius nog beperkt is, onderzoeken Albert Heijn, DAF, Simon Loos, Peter Appel Transport en TNO de komende jaren mogelijkheden waarbij over de volledige afstand elektrisch wordt gereden. Dit gaat met name om ritten vanaf Zaandam naar Amsterdam.
Met plug-inhybride-trucks kunnen vanaf Zaandam ook winkels verder Weg (bijvoorbeeld Utrecht) emissievrij worden bevoorraad. De batterijen van de voertuigen worden tussen de ritten bijgeladen op een speciaal aangelegd snellaadplein op het distributiecentrum van Albert Heijn In Zaandam.
De Trucktrailercombinatie is Albert Heijns belangrijkste type voertuig. Meer dan 90% Van de leveringen aan de supermarkten wordt daarmee uitgevoerd.
Bron: tekst en foto via simonloos.nl