ZWAAG– Bent u de media de baas? Dat was het centrale thema van de workshop middag georganiseerd door Ondernemend Westfriesland en Westfriesland Media. Gastheer was Koopmans Drukkerij uit Zwaag in het gebouw met de voor deze middag zeer passelijke naam ‘Building Media’.
Een twintigtal ondernemers en ondernemende managers kwamen naar deze middag om twee van de vier workshops te volgen. Een indrukwekkende rondleiding door dit bedrijf gevolgd door de workshops. Doordat de groepen niet al te groot waren werden de workshops persoonlijk en erg interactief. Dit werd aan het eind door de deelnemers ook als zeer waardevol beoordeeld.
Laten zien waar je trots op bent
In het eerste tijdvak gaf media ondernemer Alex Gitzels van Westfriesland Media tips hoe de trots van je bedrijf te delen met de buitenwereld. Met daarbij de tips voor persberichten, maar ook kijken naar de kansen van goede foto’s en korte video’s op Social media. Niet direct voor de hand maar ook interessant waren de tips voor interviews, columns en podcasts. Aan het eind werd gezamenlijk gebrainstormd om Battle 4 Life event van Inloophuis Pisa te helpen aan publiciteit. Pisa voorzitter Karin Zeeman schreef alle ideeën op en vele zullen gebruikt gaan worden.
In het nieuws?
De andere workshop werd gegeven door nieuwslezer en presentator Robert-Jan Knook. In zijn workshop ‘Hoe word ik nieuws’ gaf hij tips aan de ondernemers hoe ze in het nieuws kunnen komen. Dat kan bijvoorbeeld al door te melden dat je een nieuwe vestiging opent of wanneer je een jubileum viert. Als je daar ook een bekend iemand voor uitnodigt, dan wordt je kans op publiciteit groter. De groep ging aan de slag met de uitdaging van José Linders van JPE Business die graag meer zichtbaarheid wil. De conclusie was dat een foto van José op driehoeksborden komt rond het event Koppie Doen op 27 november, zodat iedereen haar letterlijk kan zien.
Wat is jouw Why?
Na een korte pauze was het tijd voor de volgende workshop ronde. Rob van Loon van Hoorn Events vertelde daar over de ‘customer journey’. Welke stappen neemt een goede ondernemer voor en na het aankoopproces. En wat maakt dat de klant kies voor jouw bedrijf en niet die van een ander. Zijn tip. Denk vanuit de ‘Why’, een referentie aan de ‘Golden Circle’ theorie van Simon Sinek.
Afstemming op doelgroep
Monique Vlaar was de tweede optie in de tweede workshop ronde. De grootste groep deelnemers waren benieuwd naar haar introductie met de diverse Social media kanalen en de daarbij horende tips. Een tip ga niet overal de dezelfde berichten plaatsen, maar pas deze aan naar de doelgroep van elk kanaal. De informatie werd door onder andere Alien Alberts van Berend Botje en Ketie Hoogervorst-Harder (Harder Natuursteen, Ondernemend Hoogkarspel) met grote interesse aangehoord.
De workshops waren interessant en gevuld met basisinformatie die voor iedereen wel van toepassing kan zijn. De deelnemers waren nieuwsgierig naar de verhalen en deden actief met de workshops mee. Wat het voor de organisatoren een goedlopende middag maakte.
Vervolg
Aan het einde van de dag werd er met een borrel geïnventariseerd wat de bezoekers ervan vonden en daar kwam uit dat ze graag nog een keer de workshops zouden willen volgen met mogelijk nog meer verdieping. Een tip die de organisatie zeker ter harte gaat nemen. Een mogelijk vervolg laat niet lang op zich wachten, melden de organisatoren.