HOORN – De portemonnee is weer wat beter gevuld en daardoor kan Sinterklaas meer uitgeven. In totaal hebben Nederlandse consumenten in de weken voorafgaand aan Sinterklaas 1,51 miljard euro online besteed. Ten opzichte van vorig jaar vertegenwoordigt dit bestedingspatroon een groei van 19 procent. Tussen 1 november en 5 december ligt de gemiddelde weekomzet mede dankzij Sinterklaas 31% hoger, op € 302,6 miljoen. De bestedingen van Sinterklaas bedragen daarmee € 358,1 miljoen, een stijging van 26% ten opzichte van vorig jaar.
De redactie van het ondernemersprogramma Westfriesland in Bedrijf ging de straat en was benieuwd of Sinterklaas het wint van de Kerstman en of de online winkels het winnen van de stenen winkels.
De reportage begint met ondernemer Gerard Rutgrink van Kelcha Toys 4 Kids. Hij maakte in 2013 de stap van webshop naar een winkel, in de binnenstad van Hoorn. Hij ziet in zijn offline en online winkel vol met speelgoed van Lego en Playmobiel goed waar Sinterklaas koopt.