WOGNUM – Met de levering van de nieuwe New Generation Scania S520 V8 Highline nam Simon Loos vorige week de honderdste Scania in gebruik. Het nieuwste model maakt deel uit van een order van in totaal elf New Generation-trucks, die voor de logistiek dienstverlener gaan rijden in Beneluxtransport.
De honderdste Scania is met zijn V8-motor een bijzondere motorwagen. De overige negen motorwagens worden uitgerust met een 13 liter 450 pk-motor en de trekker heeft een 13 liter motor met 410 pk. Alle hebben ze de ruime S Highline-cabine.
Bijzondere combi’s
De trekker is een voorloopasser, en de motorwagens zijn drieassers met gestuurde naloopas. Ze zijn voorzien van Heiwo-koelbakken en gaan voornamelijk rijden met een schamel-aanhanger. Dit biedt een enorm voordeel: deze uitvoering zorgt ervoor dat de asdruk op de hele combinatie óók bij deellading toch binnen de wettelijke grenzen blijft. Simon Loos grijpt hiermee terug op een traditionele techniek, maar wist dit in samenwerking met leveranciers Heiwo en Pacton zodanig aan te passen dat er niet is ingeboet op laadcapaciteit. De overige motorwagens worden ingezet als LZV, met een dolly en een trailer.
New Generation Scania
De New Generation Scania’s met S Highline-cabine bieden een riante werk- en rustplek, met o.a. een volledig vlakke vloer, een breed bed en een nieuwe verbeterde chauffeurspositie. Bovendien is er vanuit de cabine ruim zicht – en dus veel overzicht – rondom, wat enorm bijdraagt aan de veiligheid die zo cruciaal is bij belevering in steden.
De allereerste Scania, een 113M Topline, werd in 1991 in het wagenpark opgenomen. In de loop der jaren breidde de samenwerking met Scania zich steeds verder uit, zodat ondertussen een mooi deel van het wagenpark uit Scania’s bestaat.
Scania Zwaagdijk verzorgt van oudsher de aflevering en het full-service reparatie- en onderhoudscontract dat alle modellen hebben.