22 april 2017 – Column Michiel Beemster: Vriendelijkheid
Een aantal jaren geleden was ik in Den Haag, ik sliep in een B&B. De B&B had twee kamers een koningskamer en een koninginnenkamer. De B&B was in handen van twee aardige mannen, ze hadden de halve wereld al gezien en op de andere helft hadden ze gewerkt en gewoond. Een van de twee mannen werkte namelijk voor de overheid op Nederlandse ambassades in het buitenland, na een tijdje hadden ze alles gezien en waren ze gesetteld in Den Haag. Hartelijkheid en hoffelijkheid stond hoog in het vaandel bij de mannen, bij binnenkomst een gezellig ontvangst, in de avond een spontane borrel en een ontbijt om u tegen te zeggen, kortom als een koning worden vertroeteld in Den Haag. Nu hoor ik u denken, wat leuk, maar waar gaat het heen.
De B&B had online een ranking van 9,9, hoger kan niet, er hoeft maar bij iemand een scheet dwars te hebben gezeten en een 9 zorgt al snel dat het gemiddelde nooit meet op een volle 10 uitkomt.
Of de eigenaren van de B&B hier blij mee waren?
Ze vonden het erg leuk, niet meer, niet minder.
Deden de mannen nou zo hun best om hoog te scoren? Nee, een stukje vriendelijkheid, de kleine simpele dingen en net zoals wij, voelden de andere bezoekers dat het echt was. De goodwill die dit opleverde, resulteerde vanzelf in een hoog cijfer.
Leuk hoor, maar je was er al een tijdje terug geweest, waarom nu een column?
Het volgende, voor de Amusetour zijn we op zoek naar leuke steden om ook een Amusetour te organiseren. Toen ik op de landkaart keek, dacht ik Den Haag is leuk, ken ik daar iemand?
Ik dacht de twee heren van de B&B kan ik wel even mailen. Zo bedacht, zo gedaan. Binnen no time een uitgebreide mail terug, met namen restaurants, uitgebreide uitleg en nog veel meer hele waardevolle info. Echt super!
Hadden de mannen hier zelf iets aan, wilde ze er iets voor terug? Nee, gewoon een stukje vriendelijkheid.
Ik typte de naam van de B&B in op Google. Bacan Den Haag. Bovenste link, booking.com, cijfer: 9,9.
Vriendelijkheid