WESTFRIESLAND – Afgelopen week werden de finalisten voor de Rabobank Westfriesland Méér Prijs en de WBG Runner Up prijs bekend gemaakt. Bij de Westfriesland Méér Prijs zijn dat Seed Processing uit Enkhuizen, Knipping Kozijnen uit Zwaagdijk en Peter Ursem uit Zwaag. Van de laatste twee het verhaal van het bedrijf aan de hand van interviews eerder uitgezonden in het Radio Hoorn ondernemersprogramma Westfriesland in Bedrijf. Vandaag Jacob Wiering van Knipping en laat dat ook nu toevallig de dag zijn dat jury bij het bedrijf op bezoek kwam.
Knipping
Knipping, is niet de familienaam van de huidige eigenaren. Dat is de familie Wiering. Vader Wiering was boer en werd door een bijzondere bijkomstigheid verkoper van kunststof kozijnen. Na eerst alleen inkopen werd later de kunststofkozijnen fabriek overgenomen en van Duitsland naar Nederland verplaatst. Een gesprek met Jacob Wiering eerder opgenomen en uitgezonden op
2 februari 2013. Ik vroeg hem toen of het klopte dat zijn ouders in 1982 met het bedrijf zijn begonnen?
Recessie? ‘Licht staat op dubbel groen!’
Jacob Wiering is één van de vier kinderen van vader Wiering die nu actief zijn binnen Knipping Kozijnen. Tijdens het interview uit februari 2013, nog midden in de recessie, vroeg ik hem welke producten het bedrijf maakte. En hoe duurzaam zijn plastic kozijnen.” Jacob Wiering: “Heel duurzaam.”
Na 2013
Ook de familie Wiering heeft met plezier terug geluisterd naar het interview, maar geeft aan dat de handel en Knipping daarna niet stil heeft gestaan. “Zoals de verdubbeling van de fabriek met eigen poeder coaterij,” aldus Diana Komen-Wiering die ook inmiddels zorgt voor de meeste ‘handel’. De ouders doen het nu iets rustiger aan. “Ze werken zeker nog mee, maar het is geen ‘moeten’ meer. Vroeger bezocht mijn vader 10 klanten per week en nu de helft minder.”
“Mijn jongste broer Hans die nu nog de werkvoorbereiding doet en gedeeltelijk verkoop gaat straks helemaal de verkoop in. Op dit moment is hij een nieuwe werkvoorbereider aan het in werken.
Ten opzichte van het interview van toen hebben we onze marktpositie veel beter verdeeld. Vroeger deden we hoofdzakelijk de particuliere markt, maar onze dealers in heel Nederland en onze partnerschappen in heel Nederland (en ver daarbuiten) zorgen ervoor dat we een veel betere risico spreiding hebben binnen ons bedrijf.”
“Bij ons doen wij alles vanuit de klantbehoefte. Doordat wij zelf de verkoop doen weten we precies wat behoeftes van onze klanten zijn. En doordat wij alles in eigen huis en hand hebben kunnen we zeer snel schakelen hierop. Zo zijn wij heel innovatief en ontwikkeling wij alles zelf. Ook ons onderscheidende vermogen ten opzichte van onze concurrentie is van zeer groot belang. Wij maken hele andere producten (combinatie van kunststof binnen voor de isolatie en aluminium buiten voor de vorm en kleur). Ook blijven wij leren van onze klanten en elkaar. Daarnaast zijn onze producten zeer duurzaam en zijn wij binnen ons bedrijf zeer milieu bewust bezig. Ook de kwaliteit en service staan bij ons zeer hoog in het vaandel. We hebben 1 parttime servicemonteur voor 17.000 klanten en onze klanten geven ons een 8,6.”