HOORN – Afgelopen voorjaar deden zo’n 35 ondernemers mee aan een werksessie onder leiding van het landelijk Platform DNWS. Doel van de sessie was om te kijken naar het soort winkelgebied in Hoorn, de sfeer, uitstraling, financiën en technologie. De ideeën leiden tot een gezamenlijke aanpak en het oppakken van ideeën.
Het belangrijkste punt om op te pakken is het verbeteren van de samenwerking. Voor veel winkelstraten hebben zich inmiddels ambassadeurs gemeld, zogenoemde ‘straatambassadeurs’. Zij benaderen de ondernemers in hun straat om zich samen met hen in te zetten voor de toekomst van de winkelstraat. De ondernemers zijn enthousiast en hopen dat de samenwerking, die is ontstaan, uitbreidt.
Lees ook: Hoorn en ondernemers maken stappen in nieuwe winkelstraat
Lees ook: Initiatief-de-nieuwe-winkelstraat-zoekt-ondernemers-met-ideeen
Lees ook: Toekomst-winkelstad-tijd-van-achteroverleunen-is-voorbij
Lees ook: Hoe-hoorn-als-winkelstad-vitaal-en-leefbaar-houden
Aansluiten bij initiatief
De ondernemers in de Kleine Noord en De Hoorns Straatjes waren al georganiseerd en hebben zich nu ook bij het initiatief aangesloten. Zoals Wendy Zeeman van Charel Fashion. Zij is de straatambassadeur van de Kleine Noord: “Door nauw samen te werken met andere straatambassadeurs kunnen we ervoor zorgen dat de winkelstad Hoorn weer gaat bruisen.” Ook wethouder Ben Tap is enthousiast: “Er is veel energie, er wordt samengewerkt aan goede plannen en de ondernemers leren elkaar weer beter kennen op deze manier.”
Samenwerken op diverse punten
Met de actieve ondernemers zijn vele ideeën op de agenda gezet. Zoals de kwaliteit van de straat, de verlichting of het onderhoud en wat daar aan verbeterd zou kunnen worden. Maar het gaat ook over initiatieven die er al zijn en die misschien voor alle ondernemers interessant zijn, zoals een cadeaubon, een groepsapp of een gezamenlijke facebookpagina.
De ondernemers zijn ook bezig om hun winkel of horecazaak op google ‘te claimen’ zodat deze goed zichtbaar op internet in beeld is. Ook de wijkagent schuift in het overleg aan om te horen wat er speelt en wat hij voor de ondernemers kan betekenen. Het elkaar snel en makkelijk kunnen vinden is een groot voordeel.
Een sterk winkelgebied
Binnen de detailhandel vinden grote, structurele veranderingen plaats. Mede door nieuwe technologie, vergrijzing en economische ontwikkelingen, verandert het koopgedrag van inwoners en bezoekers. De gemeente Hoorn, de vereniging ‘Ondernemers Stad Hoorn (OSH) en de Rabobank zijn samen gestart met het initiatief ‘De Nieuwe Winkelstraat’ (DNWS). Het project brengt partners in de detailhandel samen om ideeën voor een sterk winkelgebied op te pakken. Dit initiatief past binnen de regionale visie op detailhandel: het versterken van het Hoornse winkelgebied als koopcentrum in Westfriesland.