HEERHUGOWAARD – Op 23 mei 2024 vond de bijeenkomst Ondernemen met je hart plaats, georganiseerd door WerkgeversServicepunt Noord-Holland Noord. Met een opkomst van meer dan 100 deelnemers werd de zaal in het Cool kunst en cultuur theater te Heerhugowaard gevuld met enthousiaste werkgevers.
MVO-NHN brengt werkgevers met elkaar in contact over het thema sociaal werkgeverschap: het inzetten van mensen op basis van hun mogelijkheden en talenten. Om bedrijven en organisaties te laten zien hoe waardevol sociaal ondernemen is, werd de bijeenkomst Ondernemen met je hart georganiseerd. Het evenement was al een aantal weken van tevoren volgeboekt en zorgde voor een volle zaal in het theater.
Bruto nationaal geluk
Na de opening door dagvoorzitter Lonneke Deutekom nam TEDx-spreker, ondernemer en auteur Kees Klomp de aanwezige werkgevers mee in de betekeniseconomie. Klomp deelde zijn visie op hoe bedrijven niet alleen moeten streven naar winst en productiviteit, maar ook naar het welzijn van hun medewerkers.
Hij benadrukte dat hoewel de welvaart sinds de jaren 60 aanzienlijk is toegenomen, het welzijn van mensen (bruto nationaal geluk) niet tot hetzelfde niveau is gestegen en zelfs lijkt af te nemen. In zijn betoog riep Klomp de aanwezige ondernemers op om anders naar hun bedrijfsvoering te kijken.
Maatschappelijk impact maken
Ook Ralf de Kleijn van Doesgoed, een organisatie die bedrijven motiveert om een actieve bijdrage te leveren aan hun maatschappelijke omgeving, was spreker op het evenement. De Kleijn gaf inspirerende voorbeelden van hoe bedrijven hun medewerkers kunnen inzetten voor maatschappelijk relevante activiteiten. Deze praktijkvoorbeelden toonden aan hoe samenwerking tussen bedrijven en maatschappelijke organisaties tot resultaten en nieuwe verbindingen leidt.
Sociaal ondernemerschap in de schijnwerpers
Tijdens de bijeenkomst werden de MVO Proud Partner schildjes uitgereikt aan werkgevers die maatschappelijk verantwoord ondernemen en daarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek bieden binnen hun bedrijf. Zeven werkgevers, namelijk Victoria Schoonmaak, Herenbos, Securitas Nederland, Kaldenbach Meubels, Sportfondsen Schagen, McDonalds en DMI, namen hun schildje in ontvangst.
Elke winnaar vertelde over diens inzet voor werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt en hoe deze initiatieven niet alleen hun bedrijf, maar ook de gemeenschap ten goede kwamen. Het publiek kreeg inzicht in de concrete stappen en strategieën die deze bedrijven hebben genomen om een inclusieve en ondersteunende werkomgeving te creëren.
Het zaadje is geplant
De bijeenkomst werd afgesloten met een netwerkborrel, waar de aanwezigen de gelegenheid hadden om elkaar te ontmoeten en ideeën uit te wisselen. De werkgevers die aanwezig waren, ervoeren het evenement als zeer inspirerend en waardevol. Het zaadje voor verandering was geplant, en de deelnemers verlieten het evenement met nieuwe inzichten en ideeën.
Toekomstige bijeenkomsten
Het succes van dit evenement vormt een stevige basis voor toekomstige MVO-evenementen, waarvan de eerstvolgende aan het einde van het jaar zal plaatsvinden.