18 oktober 2022 – Column Marjolijn Dölle: Inkomen op het juiste moment
In Westfriesland hebben een kleine 2800 mensen een bijstandsuitkering. WerkSaam betaalt namens de 7 Westfriese gemeenten die uitkering en begeleidt mensen naar werk.
Onze medewerkers van de afdeling Inkomen snappen als geen ander hoe belangrijk het is, dat je op tijd je geld krijgt als je helemaal geen reserves hebt. Dat je een aanvraag snel moet behandelen, zodat er geen schulden ontstaan. Dat je soms mee moet denken met de bijstandsgerechtigde zodat hij optimaal gebruik kan maken van de diverse toeslagen. Alles is zo complex en ingewikkeld met toeslagen en vrijstellingen, juist voor de minima, waarbij elk dubbeltje telt. Voor WerkSaams inkomensmedewerkers is dit allemaal gesneden koek. Zij doen er alles aan om ervoor te zorgen, dat er een financiële basis is, zodat iemand zich vervolgens op zijn re-integratie naar werk kan concentreren. We weten tenslotte allemaal dat geldzorgen je leven beheersen, waardoor je je niet goed kunt concentreren. Dus hoe groter de geldzorgen, hoe kleiner de kans dat werken gaat lukken.
We weten tenslotte allemaal dat geldzorgen je leven beheersen
Daarom richt ik mij tot alle werkgevers, die – gelukkig – steeds vaker bereid zijn om te investeren in mensen die langs de zijlijn staan. Top! Toch zijn er bijstandsgerechtigden die zo’n stap naar werk niet durven te nemen. Ondanks dat het salaris hoger is dan een bijstandsuitkering, is het nog maar de vraag of zij er werkelijk op vooruit gaan. Want wat gebeurt er dan met toeslagen of vrijstellingen? Het kan zo zijn dat je salaris hoger is dan je uitkering, maar dat je er toch op achteruit gaat….de zogenaamde armoedeval.
Of de betaaldatum van het eerste salaris is een week later dan de uitkering. Als je geen vet op de botten hebt, is dat een groot probleem als je automatische incasso’s al gepland zijn. Ook wordt er vaak een tijdelijk contract geboden voor 3 maanden. Of een 0-uren contract. Goed bedoeld, om het eerst te proberen, maar dit biedt weer enorme zorgen voor de kandidaat. Want wat als het contract niet verlengd wordt? Wat als hij opnieuw een uitkering moet aanvragen? Op dat soort momenten ontstaan er vaak nieuwe betaalachterstanden.
Vraag je nieuwe medewerker hoe je kunt helpen
Maak deze problemen bespreekbaar. Vraag je nieuwe medewerker hoe je kunt helpen, om eventuele financiële onzekerheden weg te nemen. Misschien een voorschot, misschien hulp bij het aanvragen van toeslagen? Alleen al door te luisteren en hulp aan te bieden, kun je helpen. Onze inkomenscollega’s weten: al is de financiële basis mager, zolang er geen nieuwe zorgen bijkomen en er is perspectief op verbetering…..dan gaat het met de re-integratie naar werk helemaal goedkomen!