12 januari 2021 – Column Robert-Jan Knook: Peptalk
Er zijn gewoon weer drie weken bijgekomen, alsof het niks is. Het is een grote vakantie, die periode. De daling gaat niet snel genoeg en er zijn grote zorgen over de Britse variant. Volhouden, zegt Rutte. Nog een paar maanden, hoor ik De Jonge zeggen. Ik ben eerlijk gezegd het gevoel van tijd een beetje kwijt.
We staan aan het begin van het einde van de crisis, dat is zeker. Wat een tijd. Een tijd die iedereen ook anders beleeft. Als je een baan hebt, dan hoop je die te houden en dat geldt natuurlijk ook voor een uitkering of een pensioen. Als ondernemer hoop je dat je bedrijf het overleeft. Doorbijten is het, na elke persconferentie opnieuw rekenen en speuren naar het nieuwe licht aan het eind van de tunnel.
Zie het als een reset of een soort out of the box-moment.
Dat licht is er namelijk wel. Wij gaan ooit weer open, zei een ondernemer deze week in de krant. En gelijk heeft ze. Je moet elkaar gewoon oppeppen deze tijd om er samen door te komen. Zie het als een reset of een soort out of the box-moment. De kans om een keer ergens anders te kijken, jezelf te ontwikkelen of dingen te doen waar je anders geen tijd of zin voor had.
Zo maakte filmmaker Dion Swart uit Hoorn een documentaire over de horeca in deze coronatijd. Duizenden kijkers. Dion wilde meer maken en vroeg mij mee te denken over een talkshow over creatief zijn in coronatijd. Wie pakt door, wie denkt om, wie ziet kansen in de crisis?
Zo gezegd zo gedaan. De talkshow heet Peptalk en nog deze maand gaan de eerste afleveringen live! Niet zeuren, gewoon doen. Met gasten als burgemeester Jan Nieuwenburg over hoe de gemeente Hoorn in deze tijd kan ondersteunen, en plaatselijk KHN-voorzitter René Stam over creatieve horecabedrijven. Maar ook Marie-France en Rosalie van Schutz Mannenmode die elke dag vlogs maken in de winkels. Aan hun eigen tafel overigens, want de eerste opnames zijn daar.
Peptalk dus. Je mag meedoen als je durft, op welke manier dan ook. Bel of mail me maar.