12 mei 2020 – Column Robert-Jan Knook: Doen
Elke dag rond twee uur komen de coronacijfers van het RIVM over het aantal nieuwe besmettingen, nieuwe ziekenhuisopnames en het aantal doden. Het lijkt bijna een soort weerbericht, met dezelfde o’s en a’s die als reactie daarbij horen. Soms valt het mee, soms valt het tegen. Het lijkt nu de goede kant op te gaan.
Bijna de helft. Ik werd er even stil van.
Cijfers ook van verschillende instanties zoals het CBS, CPB, bonden en werkgeversclubs. Vorige week over ondernemers. Bijna de helft van de ondernemers in Nederland denkt kapot te gaan als de coronacrisis langer dan een half jaar duurt. Bijna de helft. Ik werd er even stil van.
De eerste slachtoffers zijn al omgevallen. De meest recente cijfers over faillissementen laten voor het eerst in jaren een flinke groei zien. Ook niet raar als je als ondernemer opeens stil komt te staan. Omzetten ineens naar nul. Opgebouwde reserves in 1 klap weg.
Je moet als ondernemer ook wel creatief zijn
Ondernemers die nog een beetje kunnen draaien doen er alles aan om te voorkomen dat ze vallen. Ze worden creatief in het bedenken van oplossingen. Gewoon doen. Zo kwam Schutz Mannenmode bijvoorbeeld met een ‘op zicht tas’. Die wordt langs gebracht, dan kijk je wat past en wat je bevalt en wat je niet wilt komen ze gewoon weer halen. Je moet als ondernemer ook wel creatief zijn, want als je stil blijft zitten gebeurt er niks, zei keeperstrainer Frans Hoek vorige week tegen me.
Ook in mijn branche komen opeens oplossingen, zo zit ik als nieuwslezer soms thuis in mijn eigen studio. En dat brengt me even op collega Henk Blok. Die neemt om gezondheidsredenen een sabbatical. Hij wil dingen gaan zien. Daar is het nu de tijd voor, zei hij.
Mijn advies voor deze maand is dus: ga dingen zien en dingen doen.