• Home
  • Zakelijk
    • alkmaarinbedrijf
    • noordkopinbedrijf
    • waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Nieuws
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Verdieping
    • Columns
    • Starter vd Week
    • Radio
  • Agenda
  • Regio vacatures
  • Contact
ZakelijkNHN
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
ZakelijkNHN
No Result
View All Result

Column Marjolijn Dölle: Blue Monday

redactie Door redactie
22 januari 2020
in Column, Marjolijn Dölle, Westfriesland
0
Column Marjolijn Dölle: Blue Monday
0
SHARES
5
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

21 januari 2020 – Column Marjolijn Dölle: Blue Monday

https://nhn.nu/zakelijknhn/wp-content/uploads/sites/6/2020/01/werksaam_column_jan2020.mp4

20-1-20, een datum die “lekker bekt”. Zou zo maar een populaire trouwdatum kunnen zijn. Zo’n datum die je goed kunt onthouden. Maar nee, 20-1-20 is een maandag. Niet zomaar een maandag, maar een kouwe, grauwe, om moedeloos van te worden maandag! Een Blue Monday.  Blue Monday is al jaren een begrip. Het is altijd een maandag in Januari. Hoe komt dat?

In 2005 heeft een Britse psycholoog, Cliff Arnall, een onderzoek gepubliceerd, waarin hij aantoonde dat dit de dag is waarop de grootste kans is dat je depressieve gevoelens ervaart. En waarom? Het weer is nog somber en koud, de dagen nog kort, het feestdagengevoel is weggeëbd, de goede voornemens dreigen te mislukken, het duurt nog even voordat je salaris komt en de vakantie is nog ver weg. Dat maakt dat mensen zich al snel somber of zelfs depressief voelen. Blue Monday is zo’n beetje de deprimerendste dag van het jaar. Volgens de onderzoeker tenminste!

De commercie speelt erop in.

Op dat onderzoek valt natuurlijk heel wat af te dingen. Goed wetenschappelijk onderbouwd is het zeker niet. Maar toch is er sinds 2005 ieder jaar steeds meer aandacht voor Blue Monday. In Utrecht wordt zelfs een Blue Monday festival georganiseerd om langdurig werklozen een hart onder de riem te steken en een positieve “vibe” mee te geven. Er worden mokken en T-shirts verkocht met “Happy Blue Monday” erop. De commercie speelt erop in.

ADVERTISEMENT

En zo zie je maar dat een belabberd semi-wetenschappelijk onderzoek kan leiden tot een commercieel succes. Als je maar hard genoeg blijft verkondigen dat dit de meest deprimerende dag van het jaar is, ga je het bijna geloven.

Maar ik niet! Ik word vanaf half januari juist steeds blijer.

Maar ik niet! Ik word vanaf half januari juist steeds blijer. Je ziet de dagen lengen, je hoort de eerste vogels weer fluiten, heerlijk! De Kerstborrels zijn voorbij, de Kerststress is voorbij! Geen overdadige diners meer, geen vette oliebollenlucht, geen vuurwerkknallen meer. En zelfs dat “Beste wensen” inclusief 3 zoenen is nu echt gestopt. Heerlijk, alles is weer gewoon! Nee, voor mij geen Blue Monday, voor mij is New Monday! Begin van een heerlijk jaar! Happy New Monday!

Maar als ik aan al die mensen denken die langs de zijlijn staan en het hele jaar door met zorgen te maken hebben, dan moet het bij hen wel gaan om een Blue Year! Wordt het niet eens tijd om er samen voor te zorgen dat ook zij een baan krijgen? Dan wordt het voor hen echt een Happy New Year!

Previous Post

Genomineerd Publieksprijs WFGala: Sportcentrum Hoorn al 35 jaar een begrip

Next Post

‘Voldoende betaalbare en duurzame woningen voor alle doelgroepen’

Next Post
‘Voldoende betaalbare en duurzame woningen voor alle doelgroepen’

'Voldoende betaalbare en duurzame woningen voor alle doelgroepen'

Recente berichten

  • Geriant viert 25-jarig bestaan met focus op toekomst van dementiezorg
  • Dit zijn de 30 genomineerden voor Beste Onderneming van Noord-Holland 2025
  • Van bakfiets tot Europese bloemenspecialist: de nieuwe generatie Jong neemt het roer over
  • Gratis met de bus voor automobilisten in Noord-Holland-Noord; ‘alternatief uitproberen’
  • Kraakman BV breidt dealernetwerk uit na faillissement GroeNoord
[INSERT_ELEMENTOR id="231479"]
  • Home
  • Nieuws
  • Zakelijk
  • Verdieping
  • Contact

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.