Waardering winkelbeleving en omzet per Westfriese gemeente [statistieken]

AMSTERDAM – Het aantal mensen dat online winkelt, blijft nog steeds toenemen. Dat heeft met name effect op middelgrote winkelcentra. Winkels in deze gebieden zien hun omzet teruglopen. Dat is een van de conclusies uit het ‘Randstad Koopstromenonderzoek 2018’. Opvallend is dat de grote centra hun positie juist verstevigen.

Het Koopstromenonderzoek wordt regelmatig uitgevoerd om de trends in de detailhandelswereld te volgen, de vorige editie was in 2016. I&O Research en DTNP voerden het onderzoek uit in opdracht van de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Utrecht. Aan het onderzoek hebben 85.000 huishoudens deelgenomen.

In 2018 is de eerder ingezette trend van online shoppen onverminderd doorgezet. Dit geldt met name voor de dagelijkse boodschappen waar tussen 2016 en 2018 het online aandeel verdubbelde van 1,6% naar 3,1%. Ook voor zogeheten niet-dagelijkse producten zoals kleding en elektronica groeide de online verkoop van 20,6% naar 24,2%.
Door de economische groei besteedden inwoners van de Randstad in 2018 meer dan in 2016. Een belangrijk deel hiervan kwam terecht bij webwinkels. Het aantal winkelmeters aan dagelijkse goederen is beperkt groter dan twee jaar geleden, terwijl het aantal niet-dagelijkse meters nauwelijks wijzigde. Het aantal winkels nam in die periode af met maar liefst 1.100. De centra van de grote steden kenden een groei van bestedingen, onder andere door de toename van toerisme. Een groeiende groep middelgrote winkelcentra verloor terrein, daar is ook het grootste verlies aan winkels te zien.

ADVERTISEMENT

Resultaten per gemeente

Hoorn

In het centrum wordt het horeca aanbod gewaardeerd met een 8.De eigen inwoners zijn het minst tevreden over bereikbaar auto, parkeren en faciliteiten als wifi, afhaalpunten en bankjes (scores 6.5-6.7). 73% van de bezoekers (niet inwoners) blijft langer dan 1 uur in het centrum, tegen 40% van de inwoners. Zaterdag is de dag van de aankoop van Mode & luxe (55%). De leegstand (locatus, sept ’18) is t.o.v. 2016 afgenomen met 10 verkooppunten, maar groeide licht met 12m2 tot 11.959 m2.

6,2 miljoen van de 162,2 miljoen omzet wordt toebedeeld aan toeristische bestedingen. Bestedingen Mode en Luxe zijn met 9 miljoen afgenomen (tov 2016). Het percentage dagelijkse aankopen op zondag is met 5% vrij laag. Dit zou kunnen komen omdat het aandeel supermarkten in het centrum flink kleiner is.

Horeca, Evenementen en faciliteiten scoren bij De Huesmolen, Kersenboogerd en Hof van Hoorn erg laag. Tussen 4,4 en 5,2. Bereikbaarheid auto is daar echter zeer goed, een ruime 8.

Gemeente Hoorn (inclusief centrum, De Huesmolen, Kersenboogerd, Hof van Hoorn)

Medemblik

Enkhuizen

Stede Broec

Drechterland

Opmeer

Koggenland

Bekijk de gedetailleerde resultaten per gemeente en groot koopcentrum hier.

Next Post

Mis geen nieuws meer, volg ZakelijkNHN op facebook.


[INSERT_ELEMENTOR id="231479"]