13 augustus 2019 – Column voorzitter OSH Hoorn, Rien van Drongelen: Waarom stenen winkels winnen!
‘Waarom stenen winkels het niet hoeven af te leggen tegen webwinkels’. Dat is de kop van een interessant artikel wat ik laatst las in Elseviers maandblad. De auteur Hans van Tellingen schetst vanuit bedrijfseconomisch perspectief de ten onrechte veronderstelde spectaculaire groei van webwinkels . Vervolgens stelt hij, ‘wil de stenen winkel succes hebben, je er wel wat voor moet doen.’
Verwen je klanten. Houd van je klanten.
Hij geeft aan: “ Detailhandel is mensenwerk. Houd dus van je zaak. Houd van je producten. Vertel er met liefde over. Zoek verbinding met je klanten. Doe niet moeilijk over retouren. En wees voorzichtig met kortingen. Geef liever een cadeautje, een hapje of een drankje. En focus je op je eigen plek: de winkel. Gebruik internet -sociale media- om mensen naar je winkel te halen, via passende evenementen, mooie acties, maar bovenal met liefde en oprechtheid. Velen hebben het over ‘beleving’ als de nieuwe panacee. Maar echte beleving creëer je door service en ondernemerschap. Verwen je klanten. Houd van je klanten. Dat is de essentie van detailhandel”. Een samenvatting waarmee wij het van harte mee eens zijn!
Nog even en dan staat de ‘Lappendagmarathon’ weer (letterlijk) voor uw deur. Ik weet dat er over deze dag door ondernemers verschillend wordt gedacht, maar het is een van die specifieke dingen die karakter geeft aan de binnenstad. Nog iets anders. Op 23 augustus start ‘Twee Graden’ de bijzondere openlucht videopresentatie op de Roode Steen. Een evenement dat veel nationale persaandacht zal krijgen en naar verwachting 4 weken lang extra bezoekers naar de stad trekt. Een uitgelezen kans voor vooral horecaondernemers om extra acties te ondernemen!
Rien van Drongelen
(Hans van Tellingen schreef met 18 mede-acteurs het boek ‘Waarom stenen winkels winnen!’). Dit is een link