HOORN – Mobile Service Centre Hoorn mag sinds kort de titel ‘erkend elektrotechnisch installatiebedrijf’ voeren. Met de erkenning laat Mobile Service Centre zien dat het reparaties aan telefoons en tablets snel en vakkundig uitvoert, met extra zekerheden voor de consument. Een onafhankelijke organisatie stelt na jaarlijkse kwaliteitscontroles steeds opnieuw vast of het bedrijf aan de strenge regels voldoet om deze titel te mogen dragen.
De erkenning van elektrotechnische reparatiebedrijven is een initiatief van brancheorganisatie UNETO-VNI. De titel geeft klanten extra garantie dat hun apparaat bij deze bedrijven in goede handen is. Mobile Service Centre is het 60e bedrijf dat inmiddels aan de eisen van deze erkenning voldoet. Het certificaat laat het zien dat het een betrouwbaar vakbedrijf is, goed opgeleid personeel in dienst heeft en duidelijke reparatie- en garantievoorwaarden biedt.
Onnodige e-waste
Onbekendheid met de mogelijkheden van reparaties en onzekerheid over de resultaten, doen veel consumenten besluiten om hun defecte apparaten bij het afval te zetten. Een hoop onnodige e-waste, vindt ondernemer Dave Bijvoet. “In veel gevallen is het goedkoper om een product te laten repareren. Voordat we een reparatie uitvoeren, maken we eerst samen met de klant de afweging of repareren de moeite waard is. Zij denken goed na voordat ze een defect apparaat weggooien. Dankzij een kleine reparatie kan een apparaat vaak weer jaren mee.”
Strikte eisen
Om het certificaat Erkend Elektrotechnisch Reparatiebedrijf van UNETO-VNI te behalen, moet een bedrijf voldoen aan strikte eisen. Zo moet het minimaal één technicus consumentenelektronica in dienst hebben met een aantal jaren werkervaring. Erkende bedrijven zijn daarnaast verplicht om de Algemene Reparatievoorwaarden Consumentenelektronica van de brancheorganisatie te hanteren. Deze voorwaarden zijn in overleg met de Consumentenbond tot stand gekomen. Hierin staat bijvoorbeeld dat u recht heeft op drie maanden garantie voor de reparatie.