28 augustus 2018 – (Gast)Column Stefan Kraft van Ermel: Verloochen nooit je afkomst
Met enige verbazing en interesse lees ik sommige reacties over de positionering van West Friesland of westfriesland of West-Friesland of mogelijk nog een andere naam (iets met Amsterdam..) of wellicht naamloos?
Mijn interesse is beroepsmatig, omdat ik 9 maanden geleden benoemd ben tot city marketeer van Hoorn ondersteunend met het beeldmerk “Ik Hou van Hoorn.” Hoorn is een prachtige stad gelegen in de adembenemende, ondernemende regio West-Friesland. Wat houdt mijn rol in: zoveel mogelijk bezoekers naar de stad trekken die langer verblijven en consumeren. Mijn rol en met name het succes daarvan hangt dus nauw samen met de positionering van onze regio, want Hoorn kan niet zonder West-Friesland en andersom. Tenminste als wij elkaar kunnen versterken en gaan samenwerken maar daarover later meer.
Enige tijd geleden mocht ik deelnemen aan “welkom in mijn stad.” Samen met Maastricht was Hoorn uitgenodigd om ons als stad te doen laten gelden in het RTL programma. Ik herinner mij nog dat ik aan het einde van het Houten Hoofd stond en gepassioneerd sprak over de havens van Hoorn, de Hoofdtoren, Oostereiland, De Gouden Eeuw en andere fascinerende elementen. Ook maakte ik de verbinding met de andere West-Friese gemeenten. (zoals Medemblik, Enkhuizen, Stedebroec etc.) Ik zal de reactie van de filmploeg (die woonachtig zijn in Rotterdam en Den Haag) niet snel vergeten en ik citeer: “Wat een prachtig gebied en nooit geweten dat Hoorn zo’n mooie plaats is met zoveel historie, pracht en praal, wij dachten dat er een kerktoren stond met daarachter wat huizen en een winkelstraat.” Ik denk dat ik 4 uur met al mijn overgave gepraat heb en helaas is er maar 2 minuten uitgezonden. (inclusief reclame.) Veel te kort natuurlijk om in deze beschikbare tijd al het moois te laten zien. Desalniettemin content voor beschikbare promotie.
Ik maak hieruit op dat de discussie leeft.
Zoals eerder aangegeven wordt er heel veel geschreven over City marketing en de positionering van West-Friesland. Ik maak hieruit op dat de discussie leeft. Persoonlijk vind ik het mooi om al deze feedback te verkrijgen. Tussen de regels door lees ik ook alle goedbedoelde adviezen en positieve intenties. Wat mij vooral opvalt is dat niemand inhoudelijk reageert. Neem nu de laatste discussie/oproep om de naam West-Friesland niet meer te gebruiken. Waarop is dit gebaseerd? en wat is feitelijk de achterliggende discussie? De gedachtegang kan ik enigszins volgen.
Een van de belangrijkste fundamenten van marketing is cultuur, trots en beleving. De West-Fries is trots op haar cultuur. Inwendig zeer trots en sterk door haar eenvoud en bescheidenheid. Een combinatie die prima te billijken is. Onlangs is een artikel gepubliceerd in het landelijke dagblad Trouw dat een toerist ervoor koos om niet naar Amsterdam te gaan om het beeld van de gouden eeuw waar te nemen maar naar Enkhuizen/Hoorn om in alle rust te genieten en te beleven in alle oprechtheid. De kern van dit verhaal is dat men kon ervaren dat wij trots zijn op ons regio, dat zij de authenticiteit ervaarde, maar alleen niet bij hen bekend was. West- Friesland maakt onderdeel van onze cultuur en ik heb altijd geleerd: verloochen nooit je afkomst.
Als het niet kapot is, hoef je het ook niet te repareren.
Een andere reden om niet over de naam te beginnen is omdat dit een negatieve reactie uitlokt. Een belangrijke les in marketing is: Als het niet kapot is, hoef je het ook niet te repareren. De discussie leidt alleen maar af waar het wel over moet gaan: hoe zorgen we er nu voor dat meer bezoekers naar ons gebied komen? Dit antwoord geef ik in de laatste alinea.
Een andere suggestie is ‘Little Amsterdam of Amsterdam Golden Age’. Inhoudelijk slim om in te gaan op het distributie netwerk van onder andere vervoerders. Op deze wijze kunnen we via bestaande marketing en het sterke merk Amsterdam gebruik maken, om de bezoeker naar onze regio te halen. Maar is dit wel zo slim? Het is inderdaad zo dat een landelijke discussie wordt gevoerd om de toerist in Amsterdam te weren en deze naar andere gebieden te laten gaan zoals de onze. Echter gaan we uit vanuit het ideaal beeld. Het beleid dat Amsterdam voert heeft zeker effect op bezoekers. Meerdere personen die ik heb gesproken in het buitenland geven aan: In Amsterdam moet je niet meer zijn; Het is te druk, te duur en je bent niet meer welkom. Met andere woorden, associëren we ons niet met iets negatiefs? Het causale verband op het beleid die Amsterdammers voeren. Kortom het is beter om vanuit je eigen strategie weg te gaan. Zeker als het keuzes op de lange termijn betreffen. En de lange termijn is precies waarop we ons moeten concentreren. Een marketing initiatief van WBG: Amsterdam first and West-Friesland second (ter promotie van de stoomtrein Amsterdam-Hoorn en de Noord Zuid lijn) sprak mij zeer aan. Nog beter tot zijn recht: West-Friesland first and Amsterdam second.
Marketing is helaas niet het omzetten van een knop waardoor alle problemen worden opgelost
Ik word dikwijls aangesproken door verschillende partijen waarom de leegstand in de stad niet is opgelost of waarom de terrassen nog niet vol zijn, waarom verschillende initiatieven nog niet zijn ontwikkeld etc. Marketing is helaas niet het omzetten van een knop waardoor alle problemen worden opgelost en of nieuwe initiatieven worden ontwikkeld. (Haarlem en Alkmaar opgeteld inmiddels tientallen jaren.) Wel is het zo dat we in samenwerking met alle marketing organisaties in West-Friesland veel samenwerking hebben om wonen, werken en recreëren nog veel lucratiever te maken.
Dan tot slot het beloofde antwoord. Het programma welkom in mijn stad, het artikel in de Trouw en de vele goed bedoelde initiatieven hebben mij geleerd dat West Friesland eigenlijk alles heeft: prachtige steden, schitterende landschappen, historie, cultuur en bovenal fijne mensen. Wij, West- Friezen kunnen ervoor zorgen dat ons gebied nog meer bemind gaat worden, waardoor wij op eigen kracht onze bezoekers en inwoners tot ambassadeurs maken. Wij hebben van nature uit geen gladde verkooppraatjes. Dit komt door onze nuchterheid en ondernemersdrift. Dit maakt ons verhaal authentiek en geloofwaardig. In samenwerking met alle marketingorganisaties, bedrijven, inwoners en gemeenten ondernemen wij iedere dag acties en initiatieven om nog meer zichtbaar te worden. Ik zou iedereen die zich betrokken voelt bij West-Friesland willen oproepen om ons te helpen om iedere keer weer de positieve boodschap te verkondigen. Dit positivisme en deze trots en dit alleen helpt ons gebied te promoten. Ik ben geweldig gemotiveerd en enthousiast! U ook?
Stefan Kraft van Ermel