30 september 2018 – Column Stefan Kraft van Ermel: Zonder West-Friese ontdekkingsreizigers, kooplieden en schippers geen ‘Gouden Eeuw’ !
Dat buitenlandse toeristen worden aangetrokken door de sterke magneet die Amsterdam heet, moge duidelijk zijn. En dat geeft op zichzelf ook helemaal niet. Natuurlijk zijn de typische koopmanshuizen, de pakhuizen, de oude 17e-eeuwse grachten, musea vol schilderijen van Hollandse meesters als Rembrandt, Hals, Steen, Vermeer en niet te vergeten Van Gogh, prachtig, wereldberoemd en het bezoeken waard, maar ons omvangrijke erfgoed, ons ‘Nederlandse verhaal’, omvat wel wat meer verhaallijnen dan uitsluitend dat van Amsterdam!
Niet voor niets is het huidige marketing beleid, het HollandCity-concept van de NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen) gebaseerd op de pijlers ‘district’, ‘verhaallijn’ en ‘evenement’! Ik citeer: ‘Aan de hand van districten, verhaallijnen en themajaren moet HollandCity ervoor zorgen dat Nederland de komende jaren nog interessanter wordt als bestemming. Maar vooral dat dit voor héél Nederland geldt.
Onze regio West-Friesland is zo’n district en staat aan de basis van zo’n geweldige verhaallijn, die zijn gelijke in de wereld nauwelijks kent! Is dat niet wat overdreven gesteld? Neen. Niet voor niets is 2019 door het NBTC uitgeroepen tot ‘Jaar van de Gouden Eeuw’. Waar denken wij eigenlijk dat de voor Nederland zo welvarende periode van de ‘Gouden Eeuw’ vandaan komt? Kwam die uit de lucht vallen? Evenals de eerste beursgenoteerde multinational ter wereld, de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC)? Neen, natuurlijk niet!
En hoe komt het eigenlijk dat we als klein, drassig half onder de waterspiegel liggend landje zo aan de weg hebben getimmerd in de wereld?
De furore die ‘De Nederlanden BV’ in de wereld heeft gemaakt de afgelopen 400 jaar, is toch echt ook het rechtstreekse gevolg van de ondernemersdrift en de avontuurlijk ingestelde kooplieden en schippers uit o.a. de historische driehoek Enkhuizen, Medemblik en Hoorn. Maar ook schippers en investeerders uit o.a. Hoogwoud, Twisk, Winkel, Aartswoud, Opperdoes etc. lieten zich niet onbetuigd. Ook zij investeerden maar wat graag in de bouw van fluitschepen, toekomstige scheepsladingen specerijen, fijne goederen uit de Oost etc. En als echte West-Fries werkten zij zich natuurlijk ook uit de naad, godsvruchtig en met plichtsbesef! Het komt je dus niet aanwaaien, wisten onze voorouders al. Zoek je kansen, doe wat nodig is om je dromen te verwezenlijken! Daarvoor is het ook nodig dat je het zogenaamde ‘momentum’ herkent en niet laat passeren. Dat gold niet alleen in vroeger tijden, maar ook nu, in deze tijd!
Marketingtechnisch gezien zou je kunnen zeggen: onze West-Friese voorvaderen hadden een Gouden Neus voor het momentum!
Enkhuizer kregen al 150 jaar voor de Gouden Eeuw, ooit als eersten ter wereld toestemming om tussen Denemarken en Zweden door te varen, om hout te kunnen kopen. Dat hadden ze nodig voor huizen, dijkwerken en scheepsbouw. Wat je thuis niet voorradig hebt, moet je elders in de wereld gaan halen, ook als je bij wijze van spreken nog denkt dat de wereld plat is en je schip voorbij de horizon er vanaf kan lazeren. Het ronden van de zuidpunt van Kaap Hoorn (!) door Jacob Le Maire en de Westfries Willem Schouten met ‘De Eendracht’, was de bijvangst van het lef om te zoeken naar een nieuw continent, Terra Australis Incognita. Het logboek van Willem IJsbrantsz. Bontekoe was na de bijbel het meest gelezen boek in die tijd, kortom, het zat de Westfriezen blijkbaar toen al in het bloed om te ondernemen, uit te varen en te zoeken naar nieuwe wegen.
Als je vandaag de dag door de havens van Hoorn, Enkhuizen of Medemblik loopt of langs de kades met pakhuizen en statige gerestaureerde koopmanshuizen en je sluit je ogen, dan voel je nog steeds de zinderende bedrijvigheid, je ruikt als het ware het hete teer op de scheepsdekken, je proeft de exotische specerijen uit de Oost… Laten we ons inleven en bezield worden door de Gouden Eeuw!
In mijn vorige column heb ik iedereen die zich betrokken voelt bij ons prachtige West-Friesland opgeroepen, om toch vooral altijd een positieve en trotse boodschap uit te stralen, omdat we juist op die wijze ons gebied het best promoten. Ik wil daar nu wat aan toevoegen: elke stad en regio in West-Friesland kan zijn eigen kwaliteiten benutten en zijn eigen verhalen vertellen. Laten we dat doen met overtuiging, enthousiasme en moed. Zo trekken we bezoekers, welkome gasten uit de hele wereld. Laat ons het momentum pakken en de wereld verrassen met ons eigen, West-Friese verhaal. Het tij is gunstig!
Stefan Kraft van Ermel