Niels Krommenhoek is coördinator Ondernemerschap bij ROC Horizon College in Hoorn en Purmerend. Vanaf december 2017 plaatsen wij elke laatste week van de maand zijn column.
23 december 2017 – Column Niels Krommenhoek: Wanneer is ondernemerschapsonderwijs succesvol?
In mijn vorige column schreef ik over wanneer je succesvol bent als ondernemer. Aansluitend hierop wil ik ingaan op de vraag wanneer ondernemerschapsonderwijs succesvol is. Waar maak je je druk om denk je misschien, zo net in het nieuwe jaar. Dat ondernemerschapsonderwijs nut heeft weet ik zeker, anders was ik niet aan deze functie begonnen, maar wanneer is het nou succesvol en is dit ook meetbaar?
Ik vind het een interessante en lastige vraag en niemand lijkt een passend of gelijk antwoord te hebben. Hoe komt dat dan? Omdat je in de praktijk niet heel eenvoudig kunt aantonen dat het heeft bijgedragen. Je kunt bijvoorbeeld niet kijken naar het aantal inschrijvingen bij de KvK of de kwaliteit van startende bedrijven. Ook weet je niet hoeveel er daadwerkelijk gestart zijn en of ze hun bedrijf nog hebben na vijf jaar.
Dit zou eigenlijk allemaal bijgehouden moeten worden, maar dat is nogal een pittige klus! Wanneer doe je het als school nou goed? Is het bijvoorbeeld succesvol wanneer keuzedelen Ondernemerschap veel gekozen worden? Of men een 7 of hoger haalt voor het ondernemingsplan? Of als een student zegt veel geleerd te hebben over ondernemend gedrag? Een student tijdens of na de opleiding daadwerkelijk al een bedrijf start?
Een school hoeft denk ik niet per definitie zoveel ondernemers af te leveren. Nee, het gaat om het toekomstig perspectief, je kansen op de arbeidsmarkt vergroten en je te oriënteren op een loopbaan als werknemer of als ondernemer (werkgever). 15% van de beroepsbevolking is momenteel ondernemer. De arbeidsmarkt is gewoon flexibeler dan vroeger en het is belangrijk te ontdekken wat je passie is en waar je nou echt goed in bent. En daarnaast leren dat ondernemend gedrag je altijd en overal helpt succesvoller te zijn. Inzien wat de voor en nadelen zijn van ondernemen, inzien dat het leuk is om je passie te volgen en je dromen kunt laten uitkomen, maar ook de realiteit dat je tegen een onzeker inkomen moet kunnen.
Onderwijs gericht op het stimuleren van ondernemerschap zal een positief effect hebben op zowel de kwantiteit als kwaliteit van het ondernemerschap. Ik denk cruciaal om de slagingskans en groei van bedrijven structureel te verhogen. Het allerbelangrijkste vind ik dat scholen studenten moeten meegeven dat fouten maken mag, en dat ondernemen doen, durven, lef tonen is. Of een student wel of geen ondernemer wordt en of hij daar mee nou succesvol is of niet, dat is aan de student zelf.
Als een school bijdraagt aan een beter toekomstperspectief en studenten een stap verder brengt in de maatschappij, dat maakt ondernemerschapsonderwijs wat mij betreft al succesvol. Nieuwe jonge ondernemers die goed voorbereid zijn, kunnen daarnaast zorgen voor een impuls en een maatschappelijke innovatieve economie. Het zal bijdragen in de top te komen van Europese start up landen.
Studenten die ondernemerschapsonderwijs hebben gehad starten vaker innovatieve bedrijfjes en hebben minder kans op werkeloosheid. Ze vinden eerder hun eerste baan en durven vaker hun eigen grenzen te verleggen. Ze staan er dus al met al gewoon echt sterker voor en zijn kansrijker op de arbeidsmarkt.
Bij deze wens ik iedereen nog een ondernemend en gezond 2018!
Niels Krommenhoek