Niels Krommenhoek is coördinator Ondernemerschap bij ROC Horizon College in Hoorn en Purmerend. Vanaf december 2017 plaatsen wij elke laatste week van de maand zijn column.
31 maart 2018 – Column Niels Krommenhoek: Ondernemerswedstrijden
Vorige week las ik dat de krekelburger de beste studentonderneming was geworden. Jawel, een krekelburger. Huh hoor ik je denken, wat is dat nou? Burgs Foods brengt insecten naar de eettafel omdat het beter is voor de wereld, maar ook voor je eigen lichaam. Het houden van insecten voor consumptie kost veel minder water en produceert minder CO2, en dat is goed voor de wereld. Daarnaast zitten insecten barstensvol dierlijk eiwit, veel meer dan in koe of kip en dat is goed voor je lichaam.
Iets unieks op de markt brengen dat maakt ondernemerschap mooi. En ook meer kans op succes wanneer een dergelijk idee aanslaat. Wat we ook steeds meer zien is sociaal ondernemerschap en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Een bijzonder product of bedrijfsconcept zal altijd meer aandacht krijgen dan een doorsnee bedrijf. De prijs studentenonderneming van het jaar is één van de vele ondernemerswedstrijden.
Slaan we in de hoeveelheid wedstrijden en verkiezingen niet een beetje door vroeg ik me af en levert het je als ondernemer nou echt wat op zo’n wedstrijd? Er zijn misschien momenteel te veel wedstrijden, maar er zijn vaak wel voldoende deelnemers. En blijkbaar willen die allemaal aandacht en een prijs winnen. Niet alleen media aandacht, maar ook nieuwe klantcontacten, erkenning, waardering en de bevestiging dat het echt een goed bedrijfsidee is. Maar ook een geldbedrag winnen die je weer kunt gebruiken voor je investering.
“Het Ondernemersgala WF vind ik een mooi voorbeeld van hoe je een verkiezing tot een enorme inspirerende afwisselende show kunt maken waar ondernemers samen komen.”
Deelname kost tijd en energie, maar levert ook een hoop op. En het helpt je je plannen scherp te stellen. Ondernemerswedstrijden kun je ook zien als een tweede verdienmodel. Je kan je pitch oefenen en kijken of het publiek jouw onderneming dus leuk vindt. Het triggert je om je bedrijf goed te verkopen tijdens een wedstrijd. Dat soort publiciteit geeft je veel bekendheid. Als men op Google je bedrijfsnaam intikt krijgt men direct te zien dat je een prijs hebt gewonnen.
Zie een wedstrijd ook als dé ultieme pitch. Er zijn dus honderd-en-één wedstrijden en competitiemogelijkheden waar je aan mee kunt doen als (startende) ondernemer. Op landelijk of lokaal niveau, of branchegericht. Inzet van een wedstrijd is bijvoorbeeld het geven van een duidelijke pitch of het presenteren van een goed ondernemersplan.
Dit soort ondernemerswedstrijden heeft, naast beloningen als een goed ondernemingsplan of financiering voor je plannen, een onbetaalbare prijs: veel publiciteit voor je bedrijf. Een eerste stap in de strategie kan zijn het meedoen aan een ondernemerswedstrijd. Uiteraard val je altijd op met een sterk verhaal. De personen met de beste pitch winnen vaak omdat ze kunnen overtuigen.
Jonge ondernemers hebben vaak een hoog knuffelgehalte, maar belangrijk is vooral dat ze wat gaan doen. Durven, lef tonen, contacten leggen, maar dus vooral ook in de picture komen. Als ondernemer wil jij graag laten zien wat je kunt, vooral als je net begint. Een ondernemerswedstrijd kan dus zeker geen kwaad!
Oh ja, ik heb best trek in die krekelburger!