Niels Krommenhoek is coördinator Ondernemerschap bij ROC Horizon College in Hoorn en Purmerend. Vanaf december 2017 plaatsen wij elke laatste week van de maand zijn column.
28 april 2018 – Column Niels Krommenhoek: Afleiding
Inspectie ziet dat het onderwijsniveau al twintig jaar terugloopt. Door de jaren heen glijden de resultaten van het Nederlands onderwijs af. Concentreren lijkt steeds moeilijker en studenten zijn sneller afgeleid en kunnen tijdens de les hun telefoon niet weg leggen. Oordopjes in, jas aan, tas op tafel, telefoon in de hand. Dit heet mentaliteit. 10 minuten luisteren naar een docent of kijken naar een filmpje is eigenlijk al te veel gevraagd. Vandaag de dag moet je de les leuk maken, anders dan anders, je moet ze prikkelen want anders haken ze gewoon af.
Normen en waarden vervagen, opvoeding wordt anders, de mentaliteit van de jeugd lijkt verandert. Zelf geef ik nu ook les als docent en wat me opvalt vergeleken bij vroeger is dat de spanningsboog steeds korter wordt. Meer jeugd heeft problemen thuis, of zijn depressief. Een kwart van de jeugd drinkt, blowt en smijt geld over de balk. Er is meer uitval, meer ziekmeldingen, meer weg gestuurde studenten en geschorste studenten.
Het heeft allemaal met opvoeding en duidelijke strenge regels/grenzen te maken, maar ook met hun eigen discipline, oftewel mentaliteit. Als leraar wil je zorgen voor kennisoverdracht in plaats van opvoeden of politieagent spelen. Ik wil ingaan op het smartphonegebruik van studenten/leerlingen. De invloed van de smartphone zorgt voor een maatschappij die eerder dommer wordt dan slimmer. Ondernemend gedrag is ook je telefoon weg kunnen doen. Wellicht een mooie opdracht voor studenten om hier mee om te gaan. Veel studenten zijn feitelijk verslaafd en pakken zelfs uit gewoonte hun telefoon als ze op de fiets zitten.
Wat ik wekelijks zie, is dat leerlingen totaal geobsedeerd, verknocht, verslaafd zijn aan hun telefoon en daar voortdurend ook tijdens de lessen mee bezig zijn. Boeken worden vaak vergeten, maar de telefoon nooit! Tijdens elke les is het de bedoeling dat leerlingen zelfstandig aan de slag gaan na de klassikale uitleg. En elke keer weer zie ik wat er op dat moment gebeurt, dan pakken ze hun mobiel, want dat is veel prettiger en makkelijker dan diep te moeten nadenken over een vraagstuk. Er is inmiddels al uitgebreid onderzoek gedaan naar dit fenomeen en vastgesteld dat het telkens schakelen tussen telefoon en lesstof de concentratie ondermijnt. En er zijn al zoveel leerlingen met concentratiestoornissen. Hoe meer een leerling tijdens de lessen met zijn of haar telefoon bezig is, des te slechter de cijfers worden.
Als je de regel consequent wilt handhaven na één keer waarschuwen, dan kan je meer dan de helft van de leerlingen wel wegsturen. Mijn inschatting is dat het niet eens kwade opzet is, maar dat de telefoon binnen handbereik, of liever nog in de hand, even vanzelfsprekend is als ademhalen, het gebeurt gedachteloos. Het is een verkeerde gewoonte geworden. De telefoon is soort van onderdeel van het menselijk lichaam geworden. Natuurlijk kun je de mobiele telefoon integreren in de les. Leerlingen kunnen er dingen mee opzoeken, meedoen met een quiz van Kahoot! en ook bij rekensommen schijnt de telefoon nuttig te kunnen zijn. Maar de voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Want na kort educatief gebruik vallen leerlingen weer terug in het vermaak van Snapchat, Facebook en wat al niet meer.
Het is niet stoer meer als je niet op je telefoon kijkt tijdens de les, het is niet stoer om op te letten, het is niet stoer om je best te doen, het is niet stoer om niet te klieren. Het is niet stoer om alles voor de deadline af te hebben. Het is eigenlijk niet stoer om goed te leren, je best te doen en je voor te bereiden op de toekomst. Zo krijgen we dus minder kwaliteit op de arbeidsmarkt. Het is een mentaliteitsverandering die de maatschappij moet ondergaan. Het moet weer stoer worden om naar school te gaan, je telefoon in te leveren, of in je zak houden 50 minuten en om je best te doen en je opleiding af te ronden. Je moet toch willen dat leerlingen slimmer worden en niet dommer. Dan maar harde maatregelen! Bijvoorbeeld net als in Frankrijk, het verbod van de mobiele telefoon op school.