Ik ben Danny Verdonk, ruim 10 jaar ondernemer en vooral gericht op vernieuwing en duurzaamheid. Naast mijn bedrijf ben ik bestuurslid bij Jong Management. Een vereniging waar ik met veel plezier bij aangesloten ben. Wij zijn Jong Management durf ik trots over deze verenging te zeggen. Een landelijk netwerk dat al meer dan 100 jaar bestaat. Bedrijfseigenaren, directeuren en jonge managers, allemaal onder de 40, die netwerken in een informele en vooral vertrouwelijke sfeer. Het netwerk is verdeeld over ruim 34 lokale kringen met samen meer dan 1000 leden. Eén daarvan zijn wij, kring Noordwest-Holland, voor het gebied Noord Holland Noord. Ons motto: persoonlijk en zakelijk groeien!
Jong Management vindt zijn oorsprong (dus ruim 100 jaar geleden) in de jonge erfgenamen van grote familiebedrijven als netwerk waarin de kinderen alvast konden wennen aan de hoge functies die zij vanuit hun afkomst op zich zouden krijgen. Maar dat is het al lang niet meer. De leden zijn nu bedrijfseigenaren, directeuren en managers van bedrijven van alle pluimage. Wat niet veranderd is, is dat het doel is om onszelf voor te bereiden op de toekomst en een fijn netwerk te hebben waarin je gelijkgestemden vindt. Maar dit wordt natuurlijk geen hommage aan de vereniging, maar juist aan de jonge ondernemers.
24 maart 2018 – Column Danny Verdonk: The day after tomorrow
De wereld veranderd. Dat is iets dat je regelmatig hoort. Maar hoe veranderd die dan precies? Die vraag is één van de uitdagingen waar ondernemers op dit moment voor staan. De opkomst van digitalisering, robotisering, duurzaamheid, nanotechnologie, en ga zo maar door, zorgen voor nieuwe kansen en nieuwe uitdagingen. De techniek gaat zo snel dat we ons er bijna niet meer op voor kunnen bereiden. En juist de jongere generatie, de directeuren en managers onder de 40, zijn de werkgevers van de toekomst. Zij moeten nog een heel aantal jaren verder. En juist voor die mensen is het belangrijk om niet alleen te kijken naar vandaag en morgen, maar vooral ook naar overmorgen.
De Belg Peter Hinssen vertelt hierover indrukwekkend in zijn boek ‘the day after tomorrow’. Hij laat hierin mooi zien hoe we onszelf laten verleiden met een vals gevoel van veiligheid. We kennen allemaal de grafieken met disruptieve modellen, zoals de enorme groei van sociale netwerken en bedrijven als Uber. Het lijkt alsof we het niet aan zagen komen, maar de vraag is of we het niet zagen, of dat we dat niet wilden zien.
Denk even aan zo’n bekende grafiek van exponentiele groei, de hockeystick die zacht stijgt en ineens stijl omhoog schiet. Zet jezelf in gedachte eens vlak voor het moment dat hij omhoog schiet. Op dat moment lijkt het alsof je het aan had kunnen zien komen, maar niets is minder waar. Want in een grafiek zie je wellicht de stijging achteraf, maar in het echte leven kan je niet in de toekomst kijken. Het rechterdeel van de grafiek, dus juist die stijging, zie je niet, want die ligt in de toekomst.
Waar we nu staan vinden we een normale plek, onze veilige status quo, niets aan de hand. Het ziet eruit alsof alles bij het oude blijft, normaal is en lineair verloopt. Het stijgt wellicht iets, maar niet bijzonder en zeker niet exponentieel. Dat is dus niet zo, want wat je vandaag en morgen ziet kan overmorgen anders zijn en dus uit jouw zicht zijn. Laat je dus niet verleiden door het valse gevoel van veiligheid, de wereld veranderd echt. Denk dus aan ‘The day after Tomorrow’ en profiteer hiervan. Door je voor te bereiden op de plotseling harde stijging van nieuwe innovaties, kansen en bedreigingen. Niet zeggen dat je het niet hebt zien aankomen, maar inzien dat je dan niet ver genoeg vooruit hebt gekeken.
Welkom bij Jong Management, welkom bij de toekomst.