AMSTERDAM – Ruim de helft (52%) van de Nederlandse ondernemers heeft weleens een periode van zwaar weer meegemaakt. En ruim tien procent van de ondernemers heeft ondanks de economische groei nog steeds te kampen met forse zakelijke tegenslag. Ze worden geconfronteerd met argwaan over de werkelijke reden van de tegenslag, wantrouwen bij banken en klanten en soms ook sociale uitsluiting. Stress, ook in het gezin, en slapeloze nachten zijn het gevolg. Velen spreken hun privérekening aan om gaten te dichten.
Dat alles blijkt uit het onderzoek ‘Nederlandse ondernemers over ondernemen in zwaar weer’ dat de Kamer van Koophandel (KvK) heeft laten uitvoeren in haar ondernemerspanel. De uitkomsten van het onderzoek zijn aanleiding voor een landelijke campagne om het taboe op zakelijke tegenslag te doorbreken en de kans op een succesvolle comeback te vergroten. Acteur en presentator Jörgen Raymann, culinair ondernemer Ron Blaauw en modestyliste Danie Bles vertellen in mini-documentaires hun verhaal.
Bijna de helft (48%) van de ondernemers met forse zakelijke tegenslag heeft het gevoel dat ze er alleen voor staan. 63% geeft aan dat dit impact heeft op de financiële situatie en 57% ervaart stress. Van de ondernemers die last hebben van negatieve vooroordelen, ervaart 39% wantrouwen bij de banken.
Veel ondernemers (77%) delen hun zorgen met vrienden en of familie, hun accountant of andere ondernemers. De helft van deze ondernemers zegt hieraan ook daadwerkelijk iets te hebben gehad. De meeste ondernemers maken tot nu toe (zeer) weinig gebruik van deskundige instanties die adviseren over manieren om de problemen het hoofd te bieden, zoals de Kamer van Koophandel en MKB Doorgaan.
‘Dromen spatten uiteen’
Achteraf vindt ruim een derde van de ondernemers dat ze hun problemen anders hadden moeten aanpakken en een vijfde dat ze te lang hebben gewacht hun zorgen met anderen te delen. “Ondernemers zijn bang voor een self fulfilling prophecy: als ik m’n zorgen uitspreek, dan komt het ook uit,” zegt Rob Coolen, lid van de raad van bestuur van de KvK. “Maar zwijgen kan leiden tot grotere problemen. Jaarlijks spatten zo duizenden ondernemersdromen uiteen.”
Innoveren is een deel van de oplossing
Bijna twee derde (64%) van de ondernemers met forse tegenslag kwam er uiteindelijke weer – soms met de nodige schade – bovenop. Ze verlaagden hun kosten door bijvoorbeeld werknemers te ontslaan, en vergroten hun inkomsten door bijvoorbeeld betere marketing en bijvoorbeeld nieuwe producten en diensten op soms ook nieuwe markten te brengen. Innovatie is dus een deel van de oplossing. Van de overige 36% verkeert 22% van de ondernemers nog steeds in zwaar weer en 14% is een nieuw bedrijf gestart, nadat het vorige bedrijf is verkocht of al dan niet door faillissement is beëindigd.
Betere ondernemer na periode van slecht weer
De meerderheid van de ondernemers vindt dat de ervaring met slecht weer een betere ondernemer van hen heeft gemaakt. Zelfs ondernemers die er nog middenin zitten, geven dit aan. Uit het onderzoek blijkt dat er over zakelijke tegenslag een taboe bestaat. Meer de helft van alle ondernemers die meededen aan het onderzoek, is het namelijk (zeer) eens met de stelling dat er in Nederland een taboe heerst op failliet gaan.
https://youtube.com/watch?v=ooZZCPgGb6Y
Ron Blaauw: “Je ziet zelf dat het terugloopt, tijdens een crisis, met een grote investering in je nek, komt ineens 1/3e van je gasten niet meer…” Leerpunten van Blaauw:
- Durf het roer rigoureus om te gooien
- Blijf trouw aan je passie en volg je gevoel
- Blijf praten.
‘Frustratie, angst en wanhoop’
Jörgen Raymann raakte in financiële problemen toen zijn contract bij de NPO niet werd verlengd en zijn inkomsten wegvielen. Daardoor besloot hij zijn aandelen in zijn productiebedrijf te verkopen en een nieuw begin te maken. Hij zegt over die periode: “Je krijgt een knoop in je maag, elke ochtend als je opstaat. Het is echt complete frustratie, angst, wanhoop, in één mix totdat je gaat slapen. Want jij moet voor je gezin zorgen, jij moet uit de shit komen, jij moet de rekening betalen, jij moet zien dat je weer door kunt gaan en aan de bak komt. Dat je op een punt komt dat je denkt dat je echt niets meer waard bent. En dat je geen zelfvertrouwen meer hebt.”
KvK opent 24-uurs advieslijn
Om ondernemers te stimuleren om eerder hulp te zoeken en hun zorgen uit te spreken, opent de KvK een 24-uurs ‘comeback’-lijn. Ondernemers in zwaar weer kunnen vanaf vandaag anoniem bellen naar 0800-1014. Hier vinden ze niet alleen KvK-deskundigen die hen een luisterend oor en advies bieden, maar ook bekende ervaringsdeskundigen als Jörgen Raymann, Ron Blaauw en Danie Bles behoren tot het belpanel. Ondernemers kunnen over alle aspecten van hun onderneming spreken met de KvK, niet alleen over financiering, innoveren, import en export en preventie tegen fraude, maar ook over de stress die bij het zwaar weer komt kijken.
Faillissementen voorkomen
“We willen Nederlandse ondernemers laten weten dat ze er niet alleen voor staan,” zegt Rob Coolen. “Door zwaar weer bespreekbaar te maken, hopen we faillissementen te kunnen voorkomen, maar in ieder geval stress bij ondernemers te kunnen verlagen.”