ALKMAAR – Kaan’s Kaashandel en ABN AMRO geven aan vandaag een internationale primeur te hebben met de lancering van ’s werelds eerste live Stream Store in Alkmaar. Real time ambachtelijke kazen bestellen van achter je scherm, alsof je in de winkel staat.
Omnichannel is niet meer weg te denken uit het retaillandschap en zelfs grote online spelers openen een fysieke winkel. Hoe kunnen fysieke, zelfstandige retailers als Kaan’s Kaashandel meegaan in een steeds meer online retail wereld? Met dit experiment schetst ABN AMRO volgens een eigen bericht een “optimale beleving, waarbij online en fysiek naadloos in elkaar overlopen. De expertise, authenticiteit en beleving van een fysieke kaaswinkel gecombineerd met het gemak en de snelheid van een webshop.”
Test 5 dagen
De online klanten kunnen tot 30 september terecht in Kaan’s Stream Store. Zij kunnen via de website ook vragen stellen die in de winkel voor de camera worden beantwoord. Een tip de vraag ‘Welke kaas vinden jullie het lekkerst’ is inmiddels al meer dan 15 gesteld en beantwoord. Voor het installeren van de webcam en het bestellen direct van de stelling achter de toonbank is de winkel anders ingericht. Diverse vaste bezoeker valt dit direct op. De medewerkers gaven aan dat de vertrouwde indeling van zaterdag weer terug keert.
Mix van fysiek en online
Deze week biedt Kaan’s Kaashandel haar producten ook aan bij online bezoekers van ’s werelds eerste live Stream Store. In Kaan’s Stream Store is de winkel en het personeel te zien en kunnen klanten hun aankoop starten via een live chat. Kaan en zijn team geven antwoord via de videoverbinding, helpen klanten met recepttips, snijden de kazen live in beeld en pakken ze in. Door een van de kazen in de (fysieke winkel) aan te tikken, opent een informatiescherm met de productomschrijving. De online klanten staan evengoed in de rij als de fysieke klanten en andersom. Het is een optimale mix tussen fysiek en online winkelen. Zo heeft de online klant dezelfde behandeling als de fysieke klant.
Ouderwets ambacht in een online jasje
Kaan’s Kaashandel heeft een trouwe klantenkring, maar bedient ook nationale en internationale toeristen. “We hebben het jaren op de ouderwetse manier gedaan, maar we willen mee met de tijd. Zeker nu de volgende generatie in het bedrijf zit. Je ziet dat de consument en de markt verandert, de winkelstraat verandert en wij moeten mee,” zegt Kaan. “ABN AMRO heeft ons gevraagd aan dit experiment mee te werken en we waren direct enthousiast. Online zijn we nog niet zo goed zichtbaar en dat was een goede aanleiding om mee te doen. Ik hoop dat de Stream Store een aanzet is om de online verkoop van onze kazen een flinke impuls te geven. Op deze manier kunnen we ook internationale klanten eenvoudig voorzien van lekkere kaas.”
Optimale en authentieke ervaring
Volgens ABN AMRO zijn zelfstandige winkeliers onmisbaar in de winkelstraat, maar ervaren zij gedegen online concurrentie. Daarnaast is omnichannel voor veel retailers nog altijd een vergezicht. “We zijn dit experiment gestart om de klantbeleving een impuls te geven, door een koppeling te leggen tussen het authentieke karakter van een fysieke, ambachtelijke kaaswinkel en het gemak en de snelheid van online”, vertelt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO. “Kaan’s Kaashandel symboliseert in onze ogen een grote groep retailers die het moeilijk vinden om de technologische ontwikkelingen in de sector bij te benen. Hiermee bieden we zelfstandige winkeliers een frisse kijk op innovatie en hopen we hen te inspireren.”
Link naar Kaan’s Stream Store