AMSTERDAM – Het gaat goed met de foodsector. De consument heeft duidelijk zijn hand van de knip gehaald nu hij meer vertrouwen heeft in de economie. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Want naast thuis worden de consumenten gedreven door de behoefte aan tijdwinst en beleving, eet hij vaker buiten de deur of koopt hij gemaksproducten voor thuis of onderweg. Dat is één van de conclusies uit de FSIN Food500 2017, de jaarlijkse ranking FSIN begin oktober voor de vierde opeenvolgende keer de vijfhonderd grootste verkopers van voedings- en genotmiddelen op een rij zet.
Cijfers in beeld
De top 25 van de Food500
Met dank aan Levensmiddelenkrant hieronder de Top25 van de Food500 . De Hoornse supermarktketen DEEN staat op een 12e plaats. Formules van één concern, bijvoorbeeld AH Supermarkten en AH.nl, beide merken van Ahold Delhaize, zijn afzonderlijk* opgenomen in de ranking.
1. AH Supermarkten € 9,8 miljard*
2. Jumbo Supermarkten € 5,8 miljard*
3. Lidl Nederland € 3,0 miljard
4. Plus € 2,2 miljard
5. Aldi Nederland € 1,8 miljard
6. Dirk € 1,1 miljard
7. Coop € 1,0 miljard*
8. EMTÉ € 959,6 miljoen
9. Albert Heijn XL € 869,0 miljoen*
10. McDonald’s € 732,0 miljoen
11. Hoogvliet € 724,5 miljoen
12. Deen € 674,0 miljoen
13. DekaMarkt € 544,7 miljoen*
14. Vomar Voordeelmarkt € 449,0 miljoen
15. Thuisbezorgd.nl € 420,0 miljoen
16. Shell Tankstations € 410,0 miljoen
17. AH.nl € 375,0 miljoen*
18. Gall & Gall € 351,6 miljoen*
19. Nettorama € 350,0 miljoen
20. Jan Linders € 346,0 miljoen
21. Spar € 330,7 miljoen*
22. HEMA € 329,0 miljoen
23. NS Stations Retail € 325,0 miljoen
24. Poiesz € 305,0 miljoen
25. De Keurslager € 288,0 miljoen