MEDEMBLIK – ‘Medemblik is rijk aan verhalen’ en om die nog beter en duidelijker te kunnen vertellen is nieuw logo en bijbehorende huisstijl ontwikkeld. Westfris, de bedenkers van het nieuwe beeldmerk, is een coalitie van Medemblikker ondernemers Dirk Vijn, Madeleine Vliegenthart, Emma Buis, Duco de Vries, Inge Bruinsma en Peter Commandeur. Hun pitch voor het meest inspirerende concept ter promotie van de gemeente Medemblik was eerder dit jaar de winnende.
“Iedereen mag weten hoe leuk het in Medemblik is!”, aldus Westfris. Om deze stelling zo breed mogelijk te communiceren worden daarom zowel toeristen, bezoekers als inwoners aangesproken. Elke Medemblikker, Twisker, Abbekerker of Wervershover is volgens hen een ambassadeur van zijn eigen unieke woonplaats. Door de unieke plekken en verhalen te verzamelen en te delen, ontstaat een waardevolle bijdrage om de aantrekkingskracht te vergroten van Medemblik. “Daar horen de verhalen van de lokale ondernemers en bewoners uiteraard ook bij. Zo worden de luisteraars geprikkeld in hun nieuwsgierigheid naar Medemblik, zowel bezoeker, toerist als inwoner.”
Eenduidig naar buiten treden
Frank Bakker, eigenaar van het Wapen van Medemblik, ziet het gezamenlijk bouwen aan het merk Medemblik absoluut als een meerwaarde. Met het gebruik van het logo en het bijbehorende verhaal, word je onderdeel van het grotere geheel. “Wij pronken er al mee op onze website en ons briefpapier. Ik zie dat als quick wins. Als we straks nieuwe vlaggen nodig hebben op ons dak, gaan we hier ook zeker het nieuwe beeldmerk van (toeristisch red.) Medemblik in verwerken. Eenduidig naar buiten treden in combinatie met een divers aanbod maakt Medemblik heel krachtig.
“Bovendien is het gezamenlijke trots die je uitstraalt, daar word je op den duur allen beter van”, vervolgt Bakker. “Met name als je je verhaal blijft vertellen. De markante verhalen blijven hangen, waardoor de doorvertelfactor des te groter wordt. Dat hebben de bedenkers van het nieuwe beeldmerk en het behorende ‘verhalende’ plan bijzonder goed begrepen. Wij zijn momenteel zelf ook bezig met storytelling in ‘het Wapen’. Naast de historie van ons familiebedrijf komen we straks ‘uit de kast’ met rijke verhalen over de stad Medemblik. In mijn beleving is dit een mooie aanvulling op hetgeen we als gemeente willen uitstralen.”
Samen optreden
Het nieuwe logo moet volgens Westfris toeristisch Medemblik een herkenbaar gezicht geven en symbool staan voor krachtige samenwerking. “Hoe meer stakeholders laten zien waar ze voor staan, des te sterker wordt het merk Medemblik. Een vloot is nu eenmaal beter zichtbaar dan een enkel scheepje. Westfris heeft creatieve ideeën om het beeldmerk op diverse uithangborden in de stad te laten schitteren,” aldus de groep ondernemers.
Als je iets ontwerpt wil je het ook zichtbaar maken. Dat gebeurd onder andere bij de Kwikkelse brug. Deze wordt voorzien van een spandoek, de citytoursbus worden compleet ingepakt met de nieuwe huisstijl en de vlag ‘Medemblik, rijk aan verhalen’ wappert inmiddels al op diverse locaties.
De groep is bezig met een online platform waar alle informatie en verhalen samenkomen op het gebied van winkelen, horeca, recreatie en evenementen. En ook het magazine InMedemblik wordt voorzien van de nieuwe look en feel, gericht op de verhalen en beleving van Medemblik.
De uitvoering van de uitingen worden bepaald in samenspraak met Centrumgroep Medemblik en de toeristische marketing coördinator Maaike Steltenpool.