HOORN – Oliehoorn, een familiebedrijf en sausproducent breidt haar productassortiment uit en gaat speciaalsauzen produceren. Halverwege dit jaar, na de zomer, opent Oliehoorn daartoe een tweede vestiging in Drachten.
Oliehoorn met haar hoofdvestiging in Hoorn, maakt al 35 jaar sauzen en frituuroliën voor horeca en industrie. Het zijn vooral de traditionele sauzen als fritessaus, mayonaise, currysaus, tomatenketchup en knoflooksaus die Oliehoorn produceert. De productielocatie die in 2008 compleet vernieuwd en verduurzaamd is, is volledig ingericht op de productie in grootverpakking.
Uitbreiding
Om aan de wensen van haar klanten te voldoen, breidt Oliehoorn haar assortiment uit met speciaalsauzen en (frituur)oliën. Daartoe werd de voormalige biologische zuivelfabriek van FrieslandCampina in Drachten overgenomen, waar halverwege dit jaar de productie van start zal gaan.
Arjan Dijk, Commercieel Directeur van Oliehoorn: “Oliehoorn is continu op zoek naar nieuwe concepten die aansluiten bij trends in de markt en die aansluiten bij de wensen van onze klanten. Daarnaast hadden we altijd al de wens om flexibel in kleine batchgroottes speciaalsauzen te maken.”
Natuurlijke grondstoffen
Oliehoorn wil zich in de markt onderscheiden door een grote flexibiliteit in recepturen. Enerzijds door heel specifiek nieuwe sauzen en smaaksensaties te ontwikkelen, maar anderzijds ook door zoveel mogelijk te werken met natuurlijke grondstoffenen allergenenvrije producten. Onlangs zette Oliehoorn bijvoorbeeld al de Clean Label Mayonaise in de markt, een romige mayonaise zonder toevoeging van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen en zonder gluten. Daarnaast wil Oliehoorn zich vanuit haar nieuwe locatie in Drachten onderscheiden door een grote diversiteit aan te brengen in de verpakkingen van de speciaalsauzen en (frituur)oliën, zowel qua grootte als qua materialen.
Samenwerking
Om dit alles te realiseren gaat Oliehoorn intensief samenwerken met de hogescholen Van Hall Larenstein in Leeuwarden en InHolland in Amsterdam.
Studenten van de opleiding Levensmiddelentechnologie van Van Hall Larenstein zullen vooral betrokken worden bij deontwikkeling van nieuwe sauzen zonder E-nummers en een efficiënte productie daarvan; sauzen die veel toegevoegde waarde hebben voor de afnemers. “Middels experimenten, data-analyse en computermodellen kunnen we optimale sausrecepturen in kaart brengen op basis waarvan Oliehoorn heel snel en efficiënt kan anticiperen op vragen vanuit de markt”, zegt Peter de Jong, Lector Dairy Process Technology, Van Hall Larenstein. “Wij vinden het als hogeschool heel belangrijk om niet alleen onderwijs uit boeken te geven, maar juist op basis van de praktijk en de daadwerkelijke behoefte van het bedrijfsleven.”
Studenten van de opleiding Food Commerce and Technology van InHolland zullen zich vooral richten op het sensorische onderzoek van die nieuw ontwikkelde sauzen. Door middel van smaakpanels en consumentenonderzoek zijn zij in staat om de recepturen te laten aansluiten bij de (steeds veranderende) wensen van de klant en de eisen van de markt. “Voor een innovatief bedrijf als Oliehoorn is het goed om de samenwerking met zowel Hbo- als Mbo-studenten op te zoeken. Dat zijn namelijk de werknemers van de toekomst”, zegt Feike van der Leij, Lector Health & Food en docent InHolland.
Arjan Dijk, Commercieel Directeur van Oliehoorn: “We zoeken heel bewust de samenwerking met hogescholen op. Daarmee willen we het beroepsonderwijs meer laten aansluiten bij de praktijk en de kwaliteit van het beroepsonderwijs verhogen. We weten ook dat juist studenten goed in staat zijn om ons te helpen onze onderscheidende en innovatieve positie in de sauzenmarkt te behouden. Het is een win-win-situatie. Om die redenen is het zo belangrijk om de relatie tussen het beroepsonderwijs en het bedrijfsleven te intensiveren.”
Achtergrond
In februari 2014 hadden wij een uitgebreid gesprek met Henk Jan de Boer (Financieel Directeur Oliehoorn) over de groei van Oliehoorn in Hoorn en in landelijke afzet. In dit uitgebreide gesprek over de start van het bedrijf ooit door de heer Van Kalken aan het Keern in Hoorn tot de nieuwe potentiële klanten als een groot pretpark en vakantieparken. Over innovatie en de uitbreiding van het pand in Zwaag met 800m2 erbij. Het bedrijf was toen na 33 jaar ook al een serieuze speler geworden in sausland.