ROTTERDAM – Deen Supermarkten BV is door het Nationale Business Succes Award Instituut uitgeroepen tot winnaar 2016 in de categorie Supermarkten. “Deen Supermarkten weet zijn enorme vakkennis te combineren met een innovatieve aanpak, waardoor het zeer hoog scoort op klanttevredenheid. Een van de betere supermarkten van Nederland,” aldus de nominatiecommissie.
De Nominatiecommissie van het Nationale Business Succes Award Instituut ziet in Deen Supermarkten BV een vooruitstrevende organisatie die naar verwachting in de toekomst nog veel successen gaat behalen. “In een markt die continu in beweging is, weet Deen uitstekend te anticiperen op nieuwe ontwikkelingen en is het zijn concurrenten vaak een slag voor.”
‘Helden van de buurt’
“De keten onderscheidt zich op drie heldere en zichtbare punten’, stelt Robert Zwaan, hoofd van de dagelijkse Nominatiecommissie. ‘Ten eerste, assortiment: op het gebied van bloemen is Deen de beste van Nederland, vaak zelfs beter dan de bloemist. Ten tweede, keuken: eigen koks in eigen keuken maken de beste maaltijden in de sector. Alles dagelijks vers, geen conserveringsmiddelen en altijd maximaal vier dagen houdbaar mits gekoeld bewaard. Ten derde, de bedrijfsleiders: de helden van de buurt en het gezicht in de wijk. Zij zijn het die hun medewerkers inspireren tot een klantgerichte, servicegerichte en vriendelijke houding – precies waar Deen bekend om staat.”
Marktleider in Noord-Nederland
Zwaan: ‘Het succes van Deen schuilt in veel dingen. Bijvoorbeeld de geologische dichte bezetting. In Noord-Holland is Deen zeker marktleider. Dat maakt de logistieke processen snel en efficiënt. De winkelformule is ook zorgvuldig vormgegeven. Producten krijgen hier een podium dat vaak de uitstraling van de grote supers overstijgt. De onderneming is verder zeer personeelsgericht en biedt medewerkers de mogelijkheid erkende mbo- en hbo-diploma’s te behalen op de Deen Academie. In 2016 heeft een record aantal medewerkers zo’n diploma gehaald.’
De inzet van klantenpanels, de online-aanpak – in 2015 is Deen door ABN Amro uitgeroepen tot beste webshop in de branche – de duidelijke assortimentskeuze, de gratis bezorging; de jury is van mening dat Deen Supermarkten op al deze gronden kan worden uitgeroepen tot winnaar in de Supermarktbranche en tevens in aanmerking dient te komen voor de Nationale Business Succes Award 2016. ‘Gedrevenheid, passie, innovatievermogen, durf en visie, plus een sterke focus op de klant maken van deze organisatie een topper.”
Directeur Deen Supermarkten
Leendert van Eck, directeur DEEN Supermarkten spreekt in het tv item gelinkt aan deze Award over het bedrijf en het nieuwe online shoppen. Hij ziet de supermarkt als een sociaal punt in de wijk. “Supermarkt is een ontmoetingsplek. Ouderen mensen doen boodschappen als een uitje”. Ook ziet hij de online boodschappen niet direct als een grote omzet knaller. “Internet dat iets voor weer nieuwe klanten. Klanten die voor een feestje wat meer bestellen. Of juist verder weg wonen voor dagelijkse boodschappen. Het groeit wel, maar we moeten het niet groter maken dan het is. Iets wat klein is wordt groter, maar het wordt niet heel veel groter. De omzet in stenen supermarkten groeit nog steeds harder dan de online omzet. maar het is wel iets waarvan ik denk dat het de komende jaren meer gaat worden.”
TV item
De Succes Award is gekoppeld aan een gesponsord Tv format op RTL7. Onlangs was onderstaand item over DEEN te zien op RTL7. Daarin onder andere ook het interview met Leendert van Eck, directeur DEEN Supermarkten.