10 december 2016 – Column Robert-Jan Knook: Lijstjes en prijzen
Lieve luisteraars, het is alweer de laatste maand van het jaar. Dus ook het einde van het jaar en wat hoort daar altijd bij? Inderdaad, de jaaroverzichten en de lijstjes niet te vergeten. Om gek van te worden. De Top2000 bijvoorbeeld, die heb ik nooit begrepen. Ook nooit gehoord trouwens, dus mag ik er dan eigenlijk wel over mekkeren? En waarom zou ik luisteren, we weten immers nu al wie op 1 staat.
Iets langer geleden, maar toch ook een lijstje, is de Quote 500. Daar zou ik nou wel eens in willen staan. Ik doe mijn best maar krijg het maar niet voor elkaar. De vraag is ook of het wel moet, want uit onderzoek blijkt dat mensen die rijk zijn helemaal niet gelukkiger zijn. Dat is dan wel een onderzoek van de Postcode Loterij, onder hun winnaars, maar goed, ze zeggen het wel. En het is onderzocht.
En hoe representatief is dit?
En dan al die awards en andere prijzen voor bedrijven. Je hebt de FD Gazellen voor de snelst groeiende bedrijven van het land. En dat zijn er veel! Ooit sprak ik al die lijstjes in, dat was een hele klus. Maar wat zegt dat, als je op die lijst staat. Ja, dat je snel groeit. Maar groeit je winst ook navenant mee? En hoe representatief is dit? Want je moet je wel aanmelden als bedrijf. Ze komen je niet opzoeken.
Een paar weken geleden mocht ik de gala-avond van de NHN Business Awards 2016 presenteren. Mooie klus, in smoking, op mooie plek – de Cultuurkoepel in Heiloo. Maar ook hier moesten de bedrijven zich aanmelden. Wel een serieuze jury hoor van maar liefst 10 man (aangevoerd door een vrouw trouwens). Winnaar werd Zonvaart Reizen uit Heerhugowaard. Mijn vraag is nu wat deze bedrijven nu concreet hebben aan het winnen van zo’n prijs. Met andere woorden, wat is hier nu de waarde van?
Met andere woorden, wat is hier nu de waarde van?
De WestFriesland Meerprijs werd afgelopen jaar gewonnen door De Eekhoorn uit Zwaagdijk. Die jongens (3 broers) waren een beetje beduusd en chaotisch in de weken daarna, zo klapten ze uit de school.
Wat is hier dus precies de waarde van, van het winnen van een prijs?
Ik denk dat veel bedrijven die waarde onderschatten. Denk alleen al even aan die free publicity. Al die krantenartikelen, interviews bij radiozenders, vermelding in een column! Niet in waarde uit te drukken denk ik. En goed voor je netwerk ook, want het opent weer nieuwe wegen. Maar ja, daarna gewoon op z’n WestFries weer nuchter aan de slag.
Ach, wat maakt zo’n prijs nou eigenlijk uit. Ik heb nog nooit een prijs gewonnen, o ja toch wel. Twee fietsen van de Postcode Loterij.