• Home
  • Zakelijk
    • alkmaarinbedrijf
    • noordkopinbedrijf
    • waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Nieuws
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Verdieping
    • Columns
    • Starter vd Week
    • Radio
  • Agenda
  • Regio vacatures
  • Contact
ZakelijkNHN
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
ZakelijkNHN
No Result
View All Result

Weinig retailers zijn in staat klanten écht blij te maken

redactie Door redactie
23 maart 2015
in Landelijk, Westfriesland
0
Weinig retailers zijn in staat klanten écht blij te maken
0
SHARES
8
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter
vd_grotenoord_hoorn
Winkelstraat Het Grote Noord in Hoorn. Hoe goed doen de winkeliers het hier?

AMERSFOORT – Een beperkt aantal retailers is écht toekomstbestendig, waaronder bedrijven als ICI PARIS XL, Lidl en DEEN. Voor de meerderheid van de winkelketens geldt dat ze een onzekere toekomst tegemoet gaan. Ze zijn niet onderscheidend genoeg en spelen onvoldoende in op het veranderende koopgedrag van hun klanten. Dit blijkt uit de retail ranking 2015, een onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder 6.000 consumenten.

Toekomstbestendige retailers

Drie factoren zijn bepalend voor de toekomstbestendigheid van een retailer: (1) een onderscheidende winkel, (2) het vermogen om veel traffic te generen en (3) een goed online profiel. ICI PARIS XL, Lidl, Hoogvliet, DEEN, Paradigit, Albert Heijn, Kruidvat, IKEA, Hans Anders en Pearle Opticiens zijn de retailers die hierop het beste presteren en vormen daarom de top tien van de retail ranking. New Yorker en Trendhopper staan het laagst geklasseerd.

Klanten zonder glimlach

Klanten blij maken zou de doelstelling van elke winkelketen moeten zijn. Slechts 5% van de retailers is in staat hun klanten écht blij te maken. Dille & Kamille en Rituals slagen hier het beste in. Voor bijna 40% van de retailers geldt dat hun klanten de winkel zonder een glimlach verlaten. Kijkshop maakt hun klanten het minst blij.

ADVERTISEMENT

Retailers maken klanten blij door écht onderscheidend te presteren. Wereldwinkel, Flying Tiger en IKEA zijn het meest onderscheidend. Bij Scapino, Dolcis en Zeeman is het gebrek aan onderscheidend vermogen het grootst. Drastisch aanpassen aan de wens van de consument is noodzakelijk voor deze retailers.

Klanten echt te binden

Een gebrek aan loyale klanten, daar hebben veel retailers mee te kampen. Voor bijna 80% van de retailers geldt dat het onwaarschijnlijk is dat hun klanten de eerstvolgende aankoop weer bij hen doen. Dit geldt vooral voor Trendhopper, Sacha en Kijkshop. Consumenten wisselen makkelijk van de ene naar de andere winkelketen. Per branche weten slechts enkele retailers klanten echt te binden. Bij supermarkten is de loyaliteit het grootst onder klanten van Lidl en Jumbo.

Retailers met en zonder webshop

Ondanks de groei in omzet en het volume van het online kanaal heeft bijna een kwart van de retailers in Nederland geen webshop. Dit geldt o.a. voor Action, Hornbach, Intratuin, Lidl, Primark, Specsavers, Welkoop, Wibra en Xenos. Voor sommige retailers geldt dat dit logisch is aangezien het niet bij hun verdienmodel past. Voor de meeste retailers is een webshop essentieel voor het omzetbehoud. 57% van de retailers biedt de mogelijkheid om online bestellingen af te halen in de winkel en bij 35% is next day delivery mogelijk.

Tags: Deen SupermarktenRetailToekomstbestendigWebshops
Previous Post

Uitzending 21 maart 2015: Toerisme, Hoorn Events en Halve Maen

Next Post

Column Sandra Smit: Hoeveel impact maakt jouw bedrijf?

Next Post
Column Sandra Smit: Hoeveel impact maakt jouw bedrijf?

Column Sandra Smit: Hoeveel impact maakt jouw bedrijf?

Recente berichten

  • Geriant viert 25-jarig bestaan met focus op toekomst van dementiezorg
  • Dit zijn de 30 genomineerden voor Beste Onderneming van Noord-Holland 2025
  • Van bakfiets tot Europese bloemenspecialist: de nieuwe generatie Jong neemt het roer over
  • Gratis met de bus voor automobilisten in Noord-Holland-Noord; ‘alternatief uitproberen’
  • Kraakman BV breidt dealernetwerk uit na faillissement GroeNoord
[INSERT_ELEMENTOR id="231479"]
  • Home
  • Nieuws
  • Zakelijk
  • Verdieping
  • Contact

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.