ZWAAGDIJK-OOST – Bij de Jumbo in Zwaagdijk Oost komt de honderdste Pick Up Point van Jumbo in Nederland. Op dinsdag 25 augustus wordt dit feestelijk geopend met diverse directieleden van het hoofdkantoor. Een gesprek met eigenaar Monique Ravenstijn over de uitleg, de kansen en de toekomst van Pick Up Point.
Monique Ravenstijn is hoorbaar blij dat juist haar winkel de 100ste pick up point van Jumbo wordt. “Ik ben trots, dat juist deze winkel uitgekozen is om de honderdste te zijn en ook dat een deel van de directie aanwezig is. Waarschijnlijk heeft mijn enthousiasme als ondernemer hierbij geholpen.” Bij de opening wordt onder meer Ton van Veen CFO van Jumbo Supermarkten en de directeuren E-commerce en directeur Operations verwacht.
Walk in
De winkel in Zwaagdijk wordt een ‘walk in’ point. Dit betekent dat de bestellingen in de winkel afgehaald kunnen worden. Ravenstijn: “Mensen hebben na de bestelling via internet een code gekregen. Bij binnenkomst kunnen zij bij de ingang melden dat zij een bestelling komen ophalen. Direct komt iemand uit de winkel om de bestelling aan de hand van die code op te halen. Indien gewenst kan een medewerker de boodschappen ook in de auto zetten.” Bang voor kannibalisme en omzet verlies bij huidige klanten is zij niet. “Dat zal er altijd wel wat zijn, maar beperkt.”
Betaling
De betaling van de bestelde boodschappen gebeurd in de winkel. “Met versproducten bepaald het uiteindelijke gewicht de prijs. Ook kunnen mensen bijvoorbeeld een emballagebon inleveren.” En wat als mensen nog producten vergeten zijn?. “Vooraf of nadat de producten zijn opgehaald kan men altijd extra producten ophalen.” Juist dit voorbeeld is wat Ravenstijn als voordeel hoopt. Dat meer en nieuwe klanten naast de bestelling ook nog extra producten uit de winkel meenemen.
De vergoeding van een online bestelling is voor de ondernemer beperkt. “Daar wordt je niet rijk van.” Ravenstijn ziet het daarom ook deels als defensieve keuze. “Als je het niet doet, doet iemand anders het wel. Nu heb ik kans op extra klanten die puur op het gemak van de bestelling toch even in de winkel zijn.” Als voorbeeld noemt Ravenstijn de forens die werkt in Amsterdam en woont in Hoogkarspel. Het bezoek aan de winkel pal langs de N23 Westfrisiaweg is een snelle optie om toch boodschappen in huis te hebben.
Ophalen na 16.00 uur
De bestellingen op werkdagen voor 11.00 uur online besteld kunnen de volgende dag na 16.00 uur worden opgehaald. Alle bestellingen worden in het Distributie Centrum (DC) in Den Bosch verzameld en naar de winkels gebracht. Mocht een artikel niet op voorraad zijn in het DC maar wel in de winkel, dan wordt deze alsnog toegevoegd.
No Show
Bij elke bestelling geeft de klant aan in welk tijdvak deze boodschappen worden opgehaald. Als deze tijd verstreken is, wordt de klant gebeld zodat deze alsnog de boodschappen kan ophalen. Mocht een klant de bestelling niet op komen halen, ook na telefonisch contact dan bestaat de kans dat de klant geblokt wordt voor verdere online bestellingen.
Gereed maken
In de winkel veranderd er niet heel veel. Bij de ingang wordt een ruimte vrij gemaakt voor een balie speciaal voor de Pick up bestellingen. De komende weken wordt het personeel getraind. “Zij brengen een bezoek aan het DC in Den Bosch om te kijken hoe het proces precies werkt. “ Het is aan Ravenstijn alles aangelegen om het tot een succes te maken. Het Pick up point kon al begin augustus geopend worden, maar daar is vanaf gezien in verband de vakantie en de beperkte beschikbaarheid van personeel voor trainingen. “Ook een voordeel als je nummer honderd bent. De meeste kinderziekten zijn er al uit.”
Toekomst
Volgens Ravenstijn worden de Pick up points een belangrijk onderdeel in de supermarkten van de toekomst. “Over 15 jaar verwacht ik dat supermarkten vooral verse producten hebben, een versmarkt. Alle droge kruidenierswaren worden via internet besteld.” De verwachting is dat na enige periode van gewenning er circa 150 tot 200 bestellingen per week worden opgehaald.