[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/197279349″ params=”auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false&visual=true” width=”100%” height=”450″ iframe=”true” /]
Sandra Smit is manager van de Westfriese Uitdaging. Elke derde zaterdag van de maand maakt zij voor Westfriesland in Bedrijf een column over ondernemen en de Westfriese Uitdaging.
Zaterdag 21 maart 2015 – Column Sandra Smit: Hoeveel impact maakt jouw bedrijf?
Een jaarverslag. Het roept bij de meeste mensen een beeld op van een vooral financieel verslag met een overzicht van de behaalde doelen en de financiële targets. Een overzicht van – noem het saaie – cijfers. En tuurlijk voor de aandeelhouders of direct betrokkenen zijn dit nog steeds belangrijke cijfers. Maar wat als je het eens op een andere manier bekijkt? Als je je afvraagt wat je als bedrijf hebt bijgedragen aan de maatschappij? Wat je sociale impact is geweest? Wat je medewerkers hebben geleerd, meegemaakt, gedaan? Als je jezelf de vraag stelt waar zij trots op zijn? Wat het afgelopen jaar hen gebracht heeft?
Dan krijg je een heel ander jaarverslag. Ik noem het een sociaal jaarverslag. En ik mocht dit jaar voor de allereerste keer in mijn leven zo’n jaarverslag maken. Dus gelukkig niet eentje bol van de cijfers, maar eentje vol met verhalen. Met beelden van datgene wat we afgelopen jaar hebben gedaan, bereikt en meegemaakt. En als je de betrokkenen dan vraagt om een verhaal, een quote, hun ervaring, dan komen de prachtigste verhalen naar voren.
Samen met het PR-team van de Westfriese Uitdaging mocht ik dit traject begeleiden. Verhalen vangen, foto’s zoeken en zorgen voor een logisch geheel. Met ongelooflijk veel dank aan Marc Mol van Villa Vormgeving voor de vormgeving van ons sociale jaarverslag. Het is absoluut geen saai jaarverslag geworden, maar een fris blad dat je een inkijkje geeft in datgene wat we met elkaar in beweging brengen. En dat is nogal wat als je daar met elkaar op terugkijkt.
Eigenlijk zou elk bedrijf een sociaal jaarverslag moeten maken.
Eigenlijk zou elk bedrijf een sociaal jaarverslag moeten maken. Niet alleen de (saaie) cijfers, maar één met heel veel mooie verhalen. Van medewerker die vertellen waar ze trots op zijn. Verhalen die laten zien waaraan een ieder heeft bijgedragen. Wat dat voor jou als mens betekend heeft. Kortom, een jaarverslag dat niet alleen de financiële kant belicht, maar ook laat zien wat de sociale impact is die je als organisatie hebt gerealiseerd richting je eigen medewerkers, voor je klanten of leveranciers en naar de markt waarin je opereert. En dat is waarschijnlijk veel meer en mooier dan je denkt!
Ik zou zeggen: Probeer het eens. Ik kan uit het eigen echt iedereen aanraden! Persoonlijk kijk ik alweer uit naar het verslag over 2015, maar daarvoor moeten we nog wel even flink aan de slag!