• Home
  • Zakelijk
    • alkmaarinbedrijf
    • noordkopinbedrijf
    • waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Nieuws
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WaterlandRegio
    • WestfrieslandRegio
  • Verdieping
    • Columns
    • Starter vd Week
    • Radio
  • Agenda
  • Regio vacatures
  • Contact
ZakelijkNHN
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact
No Result
View All Result
ZakelijkNHN
No Result
View All Result

Toeristen ‘Witte Vloot’ besteden 1 miljoen; Groei zet door

redactie Door redactie
21 oktober 2014
in Westfriesland
0
Toeristen ‘Witte Vloot’ besteden 1 miljoen; Groei zet door
0
SHARES
4
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Toersime_hoornHOORN – De riviercruisevaart levert Hoorn jaarlijks circa 1 miljoen euro aan bestedingen op. De circa 60.000 passagiers besteden in winkels en horeca gemiddeld 11 euro per persoon. Daarnaast geven zij geld uit aan excursies waarvoor ook lokale ondernemers worden ingeschakeld. Ook de leden van de bemanning (circa 10.000 per jaar) besteden geld in Hoorn. Verder wordt geld uitgegeven aan havengelden, bevoorrading en entertainment. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Bestedingen riviercruises Hoorn’.

Projectbureau Vrolijks uit Breda heeft dit voorjaar onderzoek gedaan naar het economische belang van de riviercruisevaart in Hoorn. De reserveringen van cruiseschepen in Hoorn waren samen goed voor circa 60.000 passagiers. De komst naar Hoorn is vaak onderdeel van een reis langs grotere toeristische steden als Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Gent, Nijmegen, Arnhem en enkele Duitse steden. De compactheid van de stad biedt volgens de onderzoekers mogelijkheden om zich positief te onderscheiden. Het cruiseseizoen loopt van maart tot september, met een piek in april.

Wethouder Ben Tap van Economische Zaken en Toerisme ziet in de resultaten van het onderzoek kansen voor Hoorn. ‘De ligging van de haven direct aan de binnenstad is uniek en biedt kansen voor de stad om van deze groeimarkt te profiteren. Het zal de kunst worden dat zo te doen dat havens en binnenstad ook voor andere groepen aantrekkelijk blijven. Daarover gaan we de komende tijd in gesprek met belanghebbenden en met de gemeenteraad. Dan gaat het met name om de vraag waar en hoeveel.’

ADVERTISEMENT

Interviews

Voor het onderzoek werden onder andere ruim 300 passagiers geïnterviewd van 10 verschillende schepen op verschillende tijdstippen. Van hen bezocht 90 procent de stad. De onderzoekers constateren dat dé cruisegast niet bestaat. Er zijn forse verschillen, afhankelijk van aankomsttijd, vertrektijd en programma. De onderzoekers geven ook aan dat de groei van de afgelopen jaren (15 procent in passagiers, 10 procent in schepen)  de komende jaren verder doorzet. Er staat een record aantal cruiseschepen in bestelling. De verwachting is dat riviercruises een steeds breder publiek aanspreken, dat de gemiddelde leeftijd zal dalen en dat de afhankelijkheid van excursies afneemt.

Artikel afkomstig van collegawebsite met  Nieuws voor Westfriesland: OnsWestfriesland.nl

Tags: bestedingenhoornHorecaRiviercruisevaartToerismeToeristenUitgavenWinkelsWitte vloot
Previous Post

Interview over status ontwikkelingen Winkelcentrum De Huesmolen

Next Post

1 november landelijke KvK Startersdag

Next Post
1 november landelijke KvK Startersdag

1 november landelijke KvK Startersdag

Recente berichten

  • Geriant viert 25-jarig bestaan met focus op toekomst van dementiezorg
  • Dit zijn de 30 genomineerden voor Beste Onderneming van Noord-Holland 2025
  • Van bakfiets tot Europese bloemenspecialist: de nieuwe generatie Jong neemt het roer over
  • Gratis met de bus voor automobilisten in Noord-Holland-Noord; ‘alternatief uitproberen’
  • Kraakman BV breidt dealernetwerk uit na faillissement GroeNoord
[INSERT_ELEMENTOR id="231479"]
  • Home
  • Nieuws
  • Zakelijk
  • Verdieping
  • Contact

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

No Result
View All Result
  • Home
  • Nieuws
    • NHNregio
    • AlkmaarRegio
    • NoordkopRegio
    • WestfrieslandRegio
    • WaterlandRegio
  • Zakelijk
    • ZakelijkNHN
    • Alkmaarinbedrijf
    • Noordkopinbedrijf
    • Waterlandinbedrijf
    • Westfrieslandinbedrijf
  • Verdieping
    • Column
    • Regio vacatures
  • Contact

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.