HOORN – Woensdagmiddag organiseerde Leisure Board haar afscheidscongres. Beleidsmakers en ondernemers uit de toeristische sector verzamelden zich bij Van der Valk in Hoorn. ‘Holland boven Amsterdam’ en destinatie marketing is het credo voor 2015 en verder.
Te abstract
“Veel vergaderen en heel veel overleggen.” Dat is het antwoord op de vraag hoe programmamanager Adriana Stam terug kijkt op de afgelopen twee jaar Leisure Board. “In het begin was het vooral het kennismaken van al die verschillende partijen uit de diverse regio’s.” Bij het begin van Leisure Board was afgesproken om na 2 jaar te evalueren. Stam: “Ik vind dat we flinke stappen hebben gemaakt om elkaar te leren kennen, maar dat is wel allemaal heel abstract en voor een ondernemer niet altijd zichtbaar.” In gesprekken met ondernemers werd dat ook terug gekoppeld. Wat doet Leisure Board nu concreet voor ondernemers. “Ja, maar deze stappen waren wel nodig om te komen waar we nu staan. Maar vanaf nu gaan we minder praten en meer doen.”
Wordt kennisnetwerk
Leisure Board gaat over naar een kennisnetwerk en zal minder frequent gaan vergaderen, maar blijft grote thema’s als destinatie marketing voor ‘Holland boven Amsterdam’ gebruiken in regionale aanpak en partijen daarvoor op één lijn te krijgen. Daarnaast volgt uit de bestaande organisaties van VVV’s, bureau toerisme Laag Holland (regio Beemster, Waterland en Purmerend red.) en Cultuur Compagnie een gezamenlijk plan voor de invulling en uitvoering van de destinatie marketing ‘Holland boven Amsterdam’. Hiervoor wordt een kwartiermaker door de Provincie Noord-Holland 6 maanden ondersteund.
Quick Wins
Tijdens het congres kwam niet geheel onverwachts de vraag vanuit de zaal wat er nu concreet in 2015 gaat plaatsvinden. Stam maakte een opsomming van enkele ‘Quick Wins’ welke vanaf januari 2015 daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden. Zo is men aanwezig op de vakantiebeurs, libelle zomerweek, 50+ beurs en de fiets en wandelbeurs om de regio gezamenlijk met de ondernemers te promoten. Ook wordt gewerkt aan een nieuwe landingspagina op internet te maken waarop alle activiteiten in de regio overzichtelijk op gepresenteerd gaat worden.
Interview
Zaterdag 13 december tussen 17.00-18.00 uur op Radio Hoorn (www.rtvhoorn.nl) een uitgebreid interview met programma manager Adriana Stam over Leisure Board en hoe nu verder met destinatie marketing.
Een onderdeel daaruit is de tip aan ondernemers in Westfriesland hoe zij zich het beste kunnen organiseren en eventueel aansluiten bij deze nieuwe destinatie marketing organisatie.
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/181008608″ params=”color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false” width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]
Foto’s
Het Leisure Board congres begon na het openingswoord door Gedeputeerde Jan van Run over destinatie marketing. Daarna vertelde Jorus Everaerd, techwatcher over de technologische toekomst, een toekomst met vooral kansen. Annemarie Kuijer van Rabobank Nederland vertelde kort over enkele in haar ogen succesvolle samenwerkingsvormen. Tot slot was het aan de deelnemers om de koksschort aan te trekken en in viertallen de beste amuse zelf te maken.
//