Startende ondernemer Melissa Naber gaat voor Westfrieslandinbedrijf.nl haar ervaring als startende ondernemer en haar voortgang met crowdfunding bloggen.
17 juni 2014 – Blog: The Social Jam staat live
The Social Jam staat live als project bij voordekunst! Ik glim van trots en drop overal mijn link: http://www.voordekunst.nl/vdk/project/view/2265-the-social-jam Maar, hoe kom ik nu aan het doelbedrag van 2500 Euro? Hoe bereik ik de mensen?
Onder de aandacht brengen
Het laatste wat ik wil is gaan spammen en gaan bedelen om geld. Ook ben ik niet iemand van de gladde verkooppraatjes. Maar toch zal ik mijn project onder de aandacht moeten brengen en mensen vragen om een donatie.
Zo’n persoonlijke benadering vind ik ook passen bij de benadering van mensen die ik ken
De eerste plaats waar ik dat ben gaan doen is in mijn eigen kring; vrienden, familie, ex-collega’s.
Persoonlijk
Een van de punten toen ik bijvoorbeeld mijn website en mijn beeld ging ontwikkelen, was dat ik met met mijn bedrijf persoonlijk wil overkomen. En ook voor de crowdfunding wil ik deze lijn door zetten. Zo’n persoonlijke benadering vind ik ook passen bij de benadering van mensen die ik ken. Hier kan ik echt vanuit mijzelf, met mijn verhaal, mensen aansporen om zich betrokken te laten voelen.
Ik ben begonnen bij mijn eigen familie en heb ik gekozen om ze een brief te schrijven. Mijn familie kent natuurlijk mijn achtergrond beter en weten dat ik al lang rondloop met plannen voor een eigen bedrijf. Ik heb hun gevraagd de eerste donateurs te worden, om mijn project een beetje op gang te helpen.
Als vrienden en familie die eerste drempel hebben vrij gemaakt is het natuurlijk zaak om ook andere mensen te activeren, mensen die je wat minder goed kent, via via kent, van vroeger kent of misschien wel helemaal niet kent. Ik vind dat best lastig zonder groot marketingmachine achter me.
Maar als ik de mensen om mij heen enthousiast kan maken, kunnen zij dat weer in hun kring overbrengen. Daarom heb ik bedacht om 10 ambassadeurs aan te stellen om mij te helpen de campagne onder de aandacht te brengen.
Breng als het even kan, de uitnodiging ook persoonlijk langs.
Ook hier weer heb ik gekozen voor een persoonlijke aanpak, namelijk door een handgemaakte uitnodiging. Mijn moeder zei: “ach stuur ze gewoon een mailtje, het is zoveel werk”. Ja, daar zat wat in, ik ben een hele dag aan het schrijven, vouwen, knippen, stempelen en plakken geweest. Maar het resultaat mag er wezen en het lijkt me veel specialer voelen om op zo’n manier “uitverkoren” te worden! Breng als het even kan, de uitnodiging ook persoonlijk langs. Dan kun je direct je verhaal er bij vertellen waarom je iemand hebt gekozen en de reactie peilen.
Erg leuk, dus daar kan ik een check in the box zetten.
Social Media
Naast die persoonlijke aanpak heb ik natuurlijk heel veel van me laten horen via social media. Zo heb ik op mijn Facebook pagina buiten de reguliere tegenprestaties om, iedere week een speciale winactie. Het werkt als een veiling, de hoogste bieder krijgt de prijs, die door een sponsor ter beschikking is gesteld en de opbrengst gaat naar de crowdfunding. Ook op Linkedin en Twitter laat ik dagelijks iets van me horen.
Ik denk wel dat iedereen die ik ken, nu waar ik mee bezig ben. Ik merk ook al dat ik op straat wordt aangesproken, berichten en telefoontjes krijg met de vraag hoe het er voor staat. Erg leuk, dus daar kan ik een check in the box zetten.
Dan is het nu tijd voor de volgende stap, mijn zakelijke doelgroep bereiken. Kinderopvang, scholen en bedrijven geïnteresseerd maken.
Maar voordat het zo ver is, nam ik weekend eerst even een mini break van de dagelijkse to do list, even afstand om weer tot nieuwe inzichten te komen. Tijdens een inspirerend gesprek met een oude kennis die lekker aan het mee brainstormen was kreeg ik een tip dat ik “groter moest gaan denken.”
En dat is precies wat ik de komende tijd ga doen!