Zaterdag 7 december – Column van Otto: Voip
In mijn vakgebied kan het raar lopen: gister had ik een intakegesprek voor een fakespeech voor aanstaande dinsdag. De klant is wereldleider in telecommunicatie-oplossingen. Nu had ik al eens eerder iets in die branche gedaan, dus gelukkig kon ik – nota bene in een conference-call – meebabbelen over VoIP, WiFi-nodes en “virtual collaboration”.
Ter voorbereiding neus ik dan wat rond op de website van zo’n opdrachtgever en maak me het jargon eigen. Ook zoek ik naar filmpjes en zo kwam ik vandaag een filmpje tegen waarin ze schetsen hoe makkelijk het wel niet is om als ondernemer met Voice over IP te werken. Hoe geweldig bereikbaar je kunt zijn.
En dat – beste luisteraar – kan ik beamen! Sinds een jaar heb ik een 085-nummer, een VoiP-nummer waar ik helemaal blij van word. En ik merk dat weinig ondernemers er kennis van hebben. Juist voor de MKB-ers en ZZP-ers onder u is dit zo’n prachtige oplossing dat ik dat graag even uitleg.
Wat is het nu precies? Als je een 085- of 088-nummer hebt, kun je dat via elke browser koppelen aan je bestaande, vaste nummer. Tot zover is het overzichtelijk: iemand belt je op – bv 085 1234567 – en jouw bestaande nummer – bv 0229-6543210 – gaat over. Maar nu wordt het leuk, want je kunt ‘m ook koppelen aan je mobiel. Of eerst laten rinkelen op je vaste nummer, dan naar je mobiel en dan naar de voicemail.
En zelfs dat blijkt te kunnen!
Dankzij het filmpje van die opdrachtgever kwam ik ertoe uit te zoeken of vast en mobiel ook tegelijkertijd over konden gaan. En zelfs dat blijkt te kunnen! Geweldig! Hoe minder wachttijd voor de klant, hoe beter!
“Wat dat allemaal wel niet kost”, hoor ik je denken. Geld! En de vraag zou moeten zijn; wat kost het je als die ene klant je net niet kan bereiken? Ik betaal nog geen 3 tientjes per maand en als ik een VoIP-telefoon of VoIP-systeem aanschaffen, dan zouden de variabele kosten nog lager zijn.
Vandaar dat ik dit graag met je deel.
Jos Burgers (van het boekje “Klanten zijn eigenlijk nét mensen”) stelt dat al je marketingkosten weggegooid geld zijn, als jouw klanten je niet kunnen bereiken. Vandaar dat ik dit graag met je deel. Zo’n 085- of 088-nummer maakt je niet alleen beter bereikbaar, ik vind het ook eens professioneel staan. Ook handig: zo’n nummer blijft hetzelfde, waar je ook naar toe verhuisd!
Sommige mkb-ers gebruiken hun mobiele nummer in hun marketing; dat vind ik dus echt niet kunnen. Net zo min als een mailadres dat eindigt met hotmail of gmail. Daar gebruik je toch je eigen domeinnaam voor? info@jouwbedrijfsnaam.nl? Of moeten we het daar de volgende keer over hebben?
Bel ze!
PS: Mocht je een goeie VoiP aanbieder zoeken? Ik vond ‘m in Groningen… 😉
[soundcloud url=”https://api.soundcloud.com/tracks/123985737″ width=”100%” height=”166″ iframe=”true” /]